بورسیه هنر و اقامت در العلا در کانون توجه هنرمندان جهان

به ابتکار بنیاد هنری پیر سیگ

بخشی از استدیو هنر که پذیرش گرفتگان آنجا کار می کنند
بخشی از استدیو هنر که پذیرش گرفتگان آنجا کار می کنند
TT

بورسیه هنر و اقامت در العلا در کانون توجه هنرمندان جهان

بخشی از استدیو هنر که پذیرش گرفتگان آنجا کار می کنند
بخشی از استدیو هنر که پذیرش گرفتگان آنجا کار می کنند

پیر سیگ تاجر سوئیسی یک کلکسیونر آثار هنری معاصر است که در حوزه فناوری های نوین کار می کند. اما علاقه او فقط به جمع آوری این آثار محدود نمی شود بلکه این تاجر مقیم سعودی در کنار هنردوستی چشم انداز و طرحی برای آینده دارد و هدف خود برای حمایت گسترده از هنرمندان را دنبال می کند. بنیاد هنری پیر سیگ در ماه ژانویه برنامه اقامت برای هنرمندان بنام جهان را راه اندازی کرد و هدف ایجاد ارتباط فرهنگی بین هنرمندان کشورهای مختلف بود. طرح مزبور در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در خانه سیگ واقع در جنوب فرانسه آغاز شد. سیگ در بیانیه ای گفت «فضای باز بسیار گسترده ای در یک منطقه طبیعی زیبا داشتم و به ذهنم خطور کرد که از این محوطه استفاده کنم تا به جای حمایت از هنرمندان با خریداری آثارشان برای آنها جای مناسب برای توسعه ایده و ایجاد خلاقیت فراهم کنم».
«بنیاد هنری سیگ» غیر انتفاعی بوده و از هنرمندانی که دو سبک سنتی و فناوری مدرن را یکجا جمع کرده اند حمایت می کند و به آنها بورسیه برای اقامت هنری می دهد.
این موسسه پس از برنامه پیشین خود در حوزه اقامت هنری در جنوب فرانسه سومین دوره اقامت هنری را در سعودی و درست در العلا راه اندازی کرد. هنرمندان از فرانسه و سوئد و آمریکا و ژاپن و چین در العلا در محیط متفاوت با اقامتگاه های خود جمع شدند و با الهام از العلا ایده ها و سوژه ها و برداشت های گوناگونی برای خلق آثار هنری دارند.

ساشا کوهن هماهنگ کننده فنی و مدیر «بنیاد هنری سیگ» و سرپرست برنامه بین المللی اقامت هنری در گفتگو با «الشرق الاوسط» درباره اقامت هنری در العلا و هنرمندان شرکت کننده و اهمیت ارتباط با جامعه بومی گفت «تحقیقات فراوانی درباره ویدیو و هنرهای دیجیتال در ده سال گذشته انجام دادم و با تعدادی از هنرمندان این حوزه که با سرعت در حال رشد و توسعه است گفتگو کردم. هنرمندان نسل نو که ابزارهای سنتی و مدرن را یکجا جمع کردند مورد توجه پیر سیگ قرار دارند».
از ساشا کوهن درباره برنامه هنرمندان در العلا می پرسم. او در یکی از خانه های گلی به سبک معماری شهر قدیم نشسته و پشت سرش ستون های چوبی قرار دارند. او چندین بار به اثر شگفت انگیز این منطقه در میان هنرمندان اشاره کرد و گفت «طبیعت بسیار زیبا و خانه های قدیمی و بازارهای اطراف استدیوی هنری هنرمندان جذابیت خاصی دارند».
او در آغاز گفتگو گفت «همکاری ما با هنرمندان قبل از سفرشان به العلا شروع شد و آنها پس از ورود به العلا و بازدید از این منطقه جذب آن شدند». ساشا توضیح داد «اقامت هنری این است که افرادی که پذیرش گرفتند اینجا کار و پژوهش می کنند و با جامعه بومی و طبیعت پیرامونی آشنا می شوند و برنامه کاری آنها بر مبنای همین جامعه و طبیعت بومی تنظیم خواهد شد چون ما دست آخر به دنبال شیوه تعاملی در هنر هستیم».

او افزود «اثر کوین بری هنرمند فرانسوی که اینک در العلا است در مرکز شهر العلا نصب خواهد شد. او به صخره نگاره های منطقه علاقمند است و با تکنیک دیجیتال سه بعدی از این سنگ نگاره های قدیمی تصویر سازی می کند».
از او می پرسم هنرمندان شرکت کننده چه سوژه هایی برای کار دارند؟ آیا روی سوژه مشترک کار می کنند؟ او افزود «روی عرصه هنری نوپا تمرکز می کنیم و هنرمندان نقاط مشترک و پیوندهای بین ابزارهای ارتباطی سنتی و مدرن را بررسی می کنند. هنرمندان این پروژه تحقیقات هنری خود را مدتی قبل از سفر به العلا آغاز کرده اند که عمدتا درباره وسایل فناوری مدرن و صیانت از آثار تاریخی منطقه است. بنابراین هنرمندان ابزارهای فناوری پیشرفته مورد نیاز پروژه هایشان را با خود می آورند و برای خلق آثار از مواد بومی استفاده می کنند».
ایده جمع کردن بین فناوری های مدرن و اقلام اولیه بومی العلا جالب توجه است. می توان این آثار را تصور کرد که چه شکلی از آب درمی آیند؛ به عبارت دیگر آنها ترکیبی از ایده خالقان و وسایل و مواد بومی مثل رنگ و حتی طبیعت و تاریخ منطقه خواهد بود.

او تاکید کرد «این آثار متنوع و متفاوت خواهد بود اما مکان نقطه مشترک بین آنها است».
سبک تعاملی با مکان و جامعه فاکتور اصلی در آثار هنرمندان است که در محل استودیوی هنری بروز پیدا می کند. این استدیو در وسط شهر قدیم و نزدیک بازار است.. ویژگی این مکان این است که بین مسیر اصلی قرار دارد.
ساشا کوهن به اهمیت استفاده از اقلام اولیه بومی و آگاهی درباره تاریخ منطقه و داستان العلا اشاره می کند و معتقد است «این عامل مهمی برای تعامل بین مخاطبان و آثار هنری به شمار می رود. هنرمندان شرکت کننده عربی بلد نیستند اما این مشکلی ایجاد نمی کنند چون آنها همواره مترجم دارند. مساله اصلی این است که یک زمینه مشترک بین هنرمندان و مخاطبان از طریق هنر و مواد بومی هنری شکل خواهد گرفت و این زمینه مشترک وسیله آشنایی بین آنها است»..

او خاطر نشان کرد «مثلا عکس های کوین بری هنرمند فرانسوی از صخره نگاره ها برای مخاطبان آشنا است چون این صخره ها دور و بر آنهاست و وقتی مخاطبان از استودیو هنری بازدید می کنند و با هنرمندان از طریق مترجم همراه ارتباط برقرار می کنند زمینه مشترک بین آنها ایجاد می شود».
 



سعودی با ثبت ۸ سایت باستانی در یونسکو به هدف ۲۰۳۰ رسید



روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
TT

سعودی با ثبت ۸ سایت باستانی در یونسکو به هدف ۲۰۳۰ رسید



روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)

هشتمین سایت باستانی سعودی در فهرست یونسکو (سازمان علمی و آموزشی و فرهنگی جهان) ثبت شد و بدین ترتیب سعودی به هدف سند چشم انداز ۲۰۳۰ رسید. منطقه باستانی الفاو واقع در جنوب ریاض روز شنبه (۲۷ جولای) در جریان چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی در نیودلهی هند در فهرست یونسکو قرار گرفت.
منظر فرهنگی «الفاو» به عنوان هشتمین سایت فرهنگی بسیار ارزشمند میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شد. شهر «هگرا» در العلا و «حی الطریف» در منطقه باستانی الدرعیه و منطقه تاریخی جده و هنرهای صخره نگاری در حائل و واحه احساء و منطقه فرهنگی «حمی» در نجران و منطقه حفاظت شده «عروق بنی معارض» در سعودی پیش از این در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده اند.
شاهزاده بدر بن عبد الله بن فرحان وزیر فرهنگ در اکانت خود در شبکه اجتماعی «اکس» گفت «وزارت فرهنگ با ثبت منطقه باستانی «الفاو» در فهرست میراث جهانی یونسکو به هدف سند چشم انداز ۲۰۳۰ که ثبت ۸ منطقه باستانی در یونسکو است رسید.
عملکرد موفق دست اندرکاران حوزه فرهنگ سعودی در ثبت مناطق باستانی و تاریخی این کشور در فهرست یونسکو در سال های گذشته باعث شد تا میراث طبیعی و زیست محیطی این کشور در کانون توجه جهان و گردشگران قرار بگیرد و نیز اقدامات متنوعی برای حفاظت از تنوع طبیعی و اجرای ابتکار عمل های خلاقانه در حوزه صیانت از محیط زیست اجرا شود.
وزیر فرهنگ سعودی گفت «این گام ثمره توجه گسترده ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین و شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز ولیعهد و نخست وزیر به حوزه میراث ملی و فرهنگی است».
او افزود «ثبت مناطق باستانی و فرهنگی به عنوان میراث ملموس و ناملموس یونسکو بیانگر پیشینه ژرف تاریخی و نقش پیشروی سعودی برای حفاظت از میراث مشترک جهانی در قالب سند چشم انداز ۲۰۳۰ است. در این سند بر اهمیت افتخار به هویت ملی که میراث ملی بوده تاکید شده است.

روستای «الفاو» سکونتگاه بسیاری از سلسله های پادشاهی و تمدن های کهن (واس)
شاهزاده بدر بن عبد الله بن فرحان یادآور شد «سعودی به اهمیت میراث ملی و فرهنگی و صیانت از آن و اطلاع رسانی در مورد آن در سطح بین المللی پی برده است و این اقدامات می تواند بستر محکمی برای حال و نقشه راهی برای کار و فعالیت آینده فراهم کند».
وزیر فرهنگ سعودی توضیح داد «این وزارتخانه به تلاش برای توسعه و توجه به میراث ملی و مطرح کردن آن در سطح جهان ادامه می دهد تا این سایت های باستانی پایدار بمانند و به نسل های بعدی منتقل شوند».
منطقه «الفاو» در محوطه ۲.۵۰ کیلومتر مربع در اطراف ربع الخالی در استان وادی الدواسر در جنوب منطقه ریاض قرار دارد و یک منطقه حائل ۲۷۵ کیلومتر مربعی دور تا دور آن را گرفته است. «الفاو» یک گذرگاه تنگ بین بیابان ربع الخالی و رشته کوه های طویق است. «الفاو» پایتخت نخستین پادشاهی کنده بوده و نقش و موقعیت برجسته ای در شبه جزیره عرب از نیمه قرن اول قبل از میلاد تا اوایل قرن چهارم میلادی داشت. این منطقه با توجه به پیشینه تاریخی و باستانی از جمله بزرگ ترین و شناخته شده ترین مقاصد باستانی در سعودی و یکی از مهم ترین مناطق تاریخی در جهان است.

روستای «الفاو» پایتخت پادشاهی کهن کنده در شبه جزیره عرب بوده است (واس)
منطقه الفاو در قدیم مرکز تجاری مهم و محل تردد کاروان های فلزات و غلات و پارچه بوده است. کاروان ها از مقصد پادشاهی سبا و معین و قتبان و حضرموت و حمیر از الفاو رد می شدند و به سمت نجران و از آنجا به الافلاج و سپس الیمامه و بعد نیز به طرف شرق یعنی خلیج و شمال به عراق و شام می رفتند.
«الفاو» یکی از نمادهای تعامل سازنده بین انسان و طبیعت است و نقش و نگارهای بسیاری متعلق به دوران قدیم و مقبره های غول پیکر با سازه های مشخص و همگام با نقش و نگارهای باستانی در «الفاو» وجود دارد. نمادها و آثار معماری فراوانی از منطقه کاروانسراها که در «الفاو» قرار داشته هنوز به چشم می خورد؛ از جمله محوطه باستانی با سیستم های آبیاری متنوع که کشفیات تاریخی و صخره نگاره های جذاب و دیدنی و کتیبه های باستانی فراوانی را در خود جای داده است.
نمایندگی سعودی در یونسکو تلاش گسترده ای برای ثبت این مناطق باستانی سعودی انجام داد. این اقدامات با هدایت «کمیسیون میراث ملی» و همکاری «کمیته ملی فرهنگ و علوم و آموزش» سعودی و مقامات محلی ریاض و «مرکز ملی افزایش پوشش گیاهی» و «دانشگاه ملک سعود» و «جامعه بومی» استان وادی الدواسر صورت گرفتند.

روستای «الفاو» پیشینه فرهنگی سترگ و جایگاه تاریخی دارد (واس)
کمیسیون میراث ملی سعودی تلاش های بی وقفه برای حفاظت از میراث فرهنگی پربار سعودی و معرفی آن در سطح داخلی و خارجی انجام می دهد تا روایتگر غنای تاریخ و فرهنگ این کشور به عنوان سکونتگاه تمدن های انسانی متعدد در طول تاریخ باشد.