«پیدایش مکان» اثر هنری تلفیقی منحصر به فردی است که مفهوم نابودی و تولد دوباره را به تصویر می کشد و بخشی از تلاش دولت سعودی برای احیای هنرهای معماری عصر نوزایش در کشور است. زهره الغامدی هنرمند سعودی این اثر را خلق کرده که در اولین دوره جشنواره دو سالانه هنرهای معاصر الدرعیه به نمایش گذاشته شد. بینال الدرعیه در حال برگزاری است.
«پیدایش مکان» نمای میراث باستانی شهر الدرعیه واقع در شمال غرب شهر ریاض است. الغامدی در گفتگو با «الشرق الاوسط» درباره این اثر هنری گفت «این اثر را بنا به درخواست موسسه بینال الدرعیه خلق کردم که به طور اختصاصی در این جشنواره به نمایش گذاشته شده است».
الغامدی افزود «هدف از خلق این اثر هنری تلفیقی این بود که اشتیاق و دلتنگی ام را برای اماکن تاریخی و باستانی شهر نشان بدهم. محله های نوساز با معماری های متفاوت در الدرعیه در حال گسترش هستند».
الغامدی افزود «ایده این اثر هنری درباره تناقض آشکار بین جنبه های طبیعی و صنعتی در منطقه است که اضمحلال تدریجی آثار و اماکن تاریخی و باستانی را به صورت هنری نشان می دهد».
این هنرمند سعودی در پاسخ به این سوال که انجام این اثر چقدر طول کشید گفت «هفت ماه ایده را توی ذهنم حلاجی و با چند نفر درباره آن بحث و رایزنی کردم تا اینکه یک قطعه از این اثر را خلق کردم و تولید بقیه ۳۵۶ قطعه اثر دو ماه طول کشید. این اثر به طول دوازده متر و ارتفاع حدود دو متر است و فاصله بین قطعه ها کم و کمتر می شود».
الغامدی درباره کارهایی که پیش از انجام این اثر انجام داده گفت «در ابتدا در خیابان ها و میان خانه های گلی متروکه در الدرعیه پرسه زدم و درباره دلتنگی و اشتیاق برای دیدن جنب و جوش در این اماکن و سیر تحول تاریخی آنها فکر کردم و حس کردم که همین آثار باقی مانده هم رو به زوال بوده و نوزایی در پیش است».
او در ادامه افزود «سازه های گلی در این اثر هنری یاد آور تحول پرشتاب معماری و توسعه پر شتاب شهرها است».
الغامدی گفت «زوایای عمودی تیز در این اثر مثل لگد زدن جنین در شکم مادر هستند... و سر به آسمان می کشند»!
زهره الغامدی متولد شهر الباحه و مقیم شهر جده از متریال های طبیعی مثل خاک و سنگریزه در کارهای هنری اش استفاده می کند و معمولا آثارش را به طور اختصاصی بنا به درخواست نهادهای مختلف به نمایش می گذارد. آثار هنری او بیانگر فرهنگ ژرف و روح زمین و یادآور گذشته هستند. او می گوید که در آثارش به جنبه های هویت فرهنگی و اشتیاق به گذشته می پردازد.
او دکترای دانشگاه کاونتری انگلیس دارد و در دوره تحصیل به تحقیق درباره هنرهای معماری بومی در جنوب غرب سعودی پرداخت.
الغامدی با این اثر هنری نگاهی ژرف انداخته به تضادهای پنهان بین سنت های بومی اصیل و جهانی شدن. او آثارش را عمدتا با الهام از زادگاهش یعنی شهر الباحه و هنرهای معماری شناخته شده و زیبایی های طبیعی در این شهر خلق می کند. الغامدی می گوید که آثارش مخاطب را به اماکن اصیل رو به فنا در بحبوحه تحول و سازندگی و توسعه پرشتاب در سعودی می برد.
«پیدایش مکان»؛ میراث هنری در اثر تاریخی دو سالانه الدرعیه
https://persian.aawsat.com/home/article/3365816/%C2%AB%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%C2%BB%D8%9B-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%AF%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%B1%D8%B9%DB%8C%D9%87
«پیدایش مکان»؛ میراث هنری در اثر تاریخی دو سالانه الدرعیه
زهره الغامدی زوایای عمودی این اثر را به لگد زدن جنین تشبیه می کند
«پیدایش مکان»؛ میراث هنری در اثر تاریخی دو سالانه الدرعیه
لم تشترك بعد
انشئ حساباً خاصاً بك لتحصل على أخبار مخصصة لك ولتتمتع بخاصية حفظ المقالات وتتلقى نشراتنا البريدية المتنوعة