کوهستان عکمه در العلا در «حافظه جهانی» یونسکو

کوهستان عکمه یکی از گنجینه های مهم در شبه جزیره عرب به شمار می رود (کمیسیون سلطنتی استان العلا)
کوهستان عکمه یکی از گنجینه های مهم در شبه جزیره عرب به شمار می رود (کمیسیون سلطنتی استان العلا)
TT

کوهستان عکمه در العلا در «حافظه جهانی» یونسکو

کوهستان عکمه یکی از گنجینه های مهم در شبه جزیره عرب به شمار می رود (کمیسیون سلطنتی استان العلا)
کوهستان عکمه یکی از گنجینه های مهم در شبه جزیره عرب به شمار می رود (کمیسیون سلطنتی استان العلا)

کمیسیون سلطنتی استان العلا چهارشنبه (۲۴ مه) اعلام کرد که کوهستان عکمه در فهرست «حافظه جهانی» یونسکو (سازمان آموزشی و علمی و فرهنگی ملل متحد) قرار گرفت. شهر باستانی حجر (هگرا) در سال ۲۰۰۸ در فهرست یونسکو و منطقه حفاظت شده «حره عویرض» پارسال در برنامه انسان و بیوسفر سازمان ملل (MAB) ثبت شدند.

کوهستان عکمه از جمله سایت های تاریخی برجسته و نام آشنای العلا است که با برخورداری از صدها نقش و نگار باستانی و صخره نگارهای قدیمی چندین هزار ساله یک گنجینه بی نظیر در شبه جزیره عرب به شمار می رود. بیش از ۳۰۰ سنگ نگاره و سنگ نوشته طی چندین هزار سال در دوران های تمدنی گوناگون به وجود آمده اند و عمدتا به نیمه دوم هزاره اول قبل از میلاد برمی گردند که با اشاره به نمادهای آن زمان بیانگر واژه ها و آیین های دینی و نیز الگوهای رفتاری تمدن های گوناگون ساکن العلا در سده های متمادی هستند.

کوهستان عکمه یکی از گنجینه های مهم در شبه جزیره عرب به شمار می رود (کمیسیون سلطنتی استان العلا)

وتمثل النقوش المنحوتة فيه أهمية معرفية بحثية تبرز أهمية العلا التاريخية بوصفها ملتقى للتبادل الثقافي عبر الزمن، وتعود للحضارتين الدادانية واللحيانية، وتكشف تطور اللغات واللهجات، وتمثل شاهداً كذلك على الممارسات الأدبية منذ القدم. وتأتي أهميتها من أصالتها وسلامة المعلومات المحفوظة فيها عن الحضارات والممالك العربية القديمة، فضلاً عن دور الهيئة في الحفاظ على «جبل عكمة» ضمن مستهدفات أن تصبح المحافظة أكبر متحف مفتوح في العالم، لتوفير تجربة ثقافية تستهدف الباحثين والزائرين، وإبراز التراث الوثائقي للموقع بوصفه مرجعا موثوقا لتاريخ الحضارات شمال غربي السعودية.

ويشكل إدراج الموقع ضمن «ذاكرة العالم» نموذجاً للتعاون في تطوير العلا لتصبح وجهة عالمية رائدة للتراث الثقافي والطبيعي الذي يربط الهيئة بـ«اليونيسكو»، وشبكة الشركاء العالميين، مثل «الآيكوموس السعودي» و«متحف اللوفر» و«الوكالة الفرنسية لتطوير العلا».

سنگ نگاره ها و سنگ نوشته های متعلق به دوران پادشاهی دادان ها و بنی لحیان در حوزه پژوهش و تحقیق اهمیت دوچندان دارند و اهمیت و جایگاه العلا طی قرون متمادی را به عنوان نقط تلاقی فرهنگی در دوران گوناگون و سیر تحول زبان و لهجه های محلی را نشان می دهد و گواه وجود فعالیت های ادبی از همان دوران باستان است. آثار و نقوش و نوشته های حک شده بر روی کوهستان عکمه دست نخورده اند و خراب نشده اند و به این لحاظ اهمیت صد چندان پیدا می کنند چون آینه تمام قدی از تمدن ها و پادشاهی های عربی باستان به شمار می روند.
کمیسیون سلطنتی استان العلا در راستای صیانت از کوهستان عکمه تلاش می کند تا به یکی از اهداف مد نظر خود یعنی تبدیل شدن العلا به بزرگ ترین موزه طبیعی جهان برسد و الگوی فرهنگی بی نظیر برای پژوهشگران و بازدید کنندگان فراهم گرداند و میراث مستند کوهستان عکمه را به عنوان مرجع معتبر تاریخ تمدن ها در شمال غرب سعودی ارایه کند.
ثبت کوهستان عکمه در برنامه «حافظه جهانی» الگوی همکاری موثر در جهت توسعه العلا و تبدیل شدن العلا به قطب پیشرو میراث فرهنگی و طبیعی در جهان را نشان می دهد؛ چه اینکه کمیسیون سلطنتی استان العلا و یونسکو و سازمان های جهانی ذیربط همچون ایکوموس سعودی و موزه لوور و «آژانس فرانسوی توسعه العلا» Afalula برای توسعه العلا همکاری می کنند.
کوهستان عکمه یکی از سایت های پنجگانه اصلی «برنامه سفر به گذشته» است که تلاقی طبیعت و تاریخ در سرزمین العلا را به تصویر می کشد و در این زمینه پروژه های متنوعی برای توسعه میراث فرهنگی و طبیعی و برجسته کردن پیشینه ژرف فرهنگی منطقه در حال اجراست.
کمیسیون سلطنتی استان العلا در نظر دارد با مراجع و قراردادهای همکاری متنوع با موسسات جهان آثار و سایت های تاریخی و طبیعی العلا را به اشتراک بگذارد که پایبندی دو چندان این کمیسیون به اهمیت موقعیت تاریخی و نشان دادن گنجینه های فرهنگی العلا را نشان می دهد. در نهایت هدف دست یابی به اهداف سند چشم انداز العلا است که با اهداف سند چشم انداز ۲۰۳۰ سعودی انطباق دارد.
کمیسیون سلطنتی استان العلا و یونسکو چندی پیش اولین گزارش خبری برنامه «حافظه میراث مستند جهان عرب» را منتشر کردند که تنوع فرهنگی و میراث طبیعی و بومی العلا و نیز مجموعه ای از نقش و نگارهای متنوع و منحصر به فرد العلا و نمادهای فرهنگی گوناگون به منظور افزایش ارتباط بین فرهنگ ها را در برگرفت.



«راعی الاجرب»؛ درام حماسی که داستان بنیانگذار دومین حکومت سعودی را روایت می‌کند

«راعی الاجرب» فیلمی کوتاه دربارهٔ رهبری است که شجاعانه داستان نور در شب‌های تاریک را نوشته‌است (وزارت اطلاع‌رسانی)
«راعی الاجرب» فیلمی کوتاه دربارهٔ رهبری است که شجاعانه داستان نور در شب‌های تاریک را نوشته‌است (وزارت اطلاع‌رسانی)
TT

«راعی الاجرب»؛ درام حماسی که داستان بنیانگذار دومین حکومت سعودی را روایت می‌کند

«راعی الاجرب» فیلمی کوتاه دربارهٔ رهبری است که شجاعانه داستان نور در شب‌های تاریک را نوشته‌است (وزارت اطلاع‌رسانی)
«راعی الاجرب» فیلمی کوتاه دربارهٔ رهبری است که شجاعانه داستان نور در شب‌های تاریک را نوشته‌است (وزارت اطلاع‌رسانی)

«به خدا سوگند من ترکی هستم... سرزمینم را پس می‌گیرم»... فیلم کوتاه تاریخی و درام «راعی الاجرب» داستان امام ترکی بن عبدالله بنیانگذار دومین حکومت سعودی در بیش از ۲۰۰ سال پیش را ارائه می‌دهد؛ شخصی که به تنهایی با شمشیر اجربش راه خود را طی کرد و داستان نور را در شب‌های تاریک با شجاعت نوشت.این فیلم که توسط وزارت اطلاع‌رسانی پادشاهی عربی سعودی تهیه شد، همزمان با جشن «سالروز تأسیس»، مطابق با ۲۲ فوریه هر سال، برای بزرگداشت تأسیس اولین کشور سعودی به دست امام محمد بن سعود در ۱۱۳۹ ق / ۱۷۲۷ م به نمایش گذاشته شد. این اثر دراماتیک محتوای محلی را با آثار کیفی غنی می‌کند که باعث افزایش غرور سعودی‌ها به تاریخ بیش از ۳ قرن آنها می‌شود.

«راعی الاجرب» داستان امام ترکی بن عبدالله پس از ویرانی الدرعیه و سقوط اولین حکومت سعودی و وقایع بعدی را روایت می‌کند که در فیلم مرور می‌شود؛ در فیلم میزان توانایی او برای دفاع از سرزمینش، برنامه‌ریزی مستمر او برای شکست دادن دشمن، تلاش‌های او برای جمع‌آوری حامیانش، و حرکت رو به جلو برای بازگرداندن حکومت و ورود به ریاض بود، چیزی که در پایان به آن دست یافت.

«راعي الأجرب» يروي الفترات الأولى من تأسيس الدولة السعودية الثانية (وزارة الإعلام)

پس از محاصره الدرعیه در سال ۱۲۳۳ هجری قمری / ۱۸۱۸ م و قربانی شدن امام عبدالله بن سعود (آخرین رهبر اولین حکومت سعودی) برای حفظ خون مسلمانان، آوازه مردی که در میان مردم نهفته بود و در حرکاتش طنین انداز بود، به امام بعدی (ترکی بن عبدالله) معروف بود که تنها با شمشیر «الاجرب» راه خود را باز کرد.وی پس از فعالیت مستمر که به مدت ۷ سال به طول انجامید، توانست در سال ۱۲۴۰ هجری قمری / ۱۸۲۴ میلادی وارد ریاض شود و دومین حکومت سعودی را تأسیس کند و پایه محکم جدیدی برای بقا و ثبات بگذارد.

وی پس از فعالیت مستمر که به مدت ۷ سال به طول انجامید، توانست در سال ۱۲۴۰ هجری قمری / ۱۸۲۴ میلادی وارد ریاض شود و دومین حکومت سعودی را تأسیس کند و پایه محکم جدیدی برای بقا و ثبات بگذارد.

شوالیه ترکی بیشتر بخش‌های شبه جزیره العرب را در یک دوره بی‌سابقه دوباره متحد کرد و شگفت‌انگیزترین نمونه‌های شجاعت و پایمردی را به نمایش گذاشت.«حکومت دوم» بر همان پایه‌هایی که «حکومت اول» بر آن پایه‌گذاری شد، با تمرکز بر حفظ امنیت، آموزش و عدالت، رفع تفرقه و رقابت و آغاز روابط سیاسی با قدرت‌های بزرگ منطقه به کار خود ادامه داد؛ به طوری که رهبران آن توانایی برتر در برقراری ارتباط با کشورها را نشان دادند و تا سال ۱۳۰۹ هجری قمری / ۱۸۹۱ م به حکومت خود ادامه داد.


ابتکار عمل های رسانه ای سعودی برای تقویت صنعت رسانه و افزایش سطح کارآمدی


سلمان الدوسری وزیر اطلاع رسانی سعودی (یزید السمرانی)
سلمان الدوسری وزیر اطلاع رسانی سعودی (یزید السمرانی)
TT

ابتکار عمل های رسانه ای سعودی برای تقویت صنعت رسانه و افزایش سطح کارآمدی


سلمان الدوسری وزیر اطلاع رسانی سعودی (یزید السمرانی)
سلمان الدوسری وزیر اطلاع رسانی سعودی (یزید السمرانی)

سلمان الدوسری وزیر اطلاع رسانی سعودی گفت «صنعت رسانه در سعودی نوید بخش بوده و آینده ای با دستاوردهای فراوان و تحول سازنده و همه جانبه دارد». او با اشاره به برنامه های استراتژیک اصلی نظام رسانه سعودی در سال جاری گفت «این استراتژی با ابتکار عمل ها و پروژه ها و برنامه ها و کسب و کارهای متعدد تحقق خواهد یافت و ۲۰۲۴ سال تحول رسانه در سعودی خواهد بود».
الدوسری در افتتاحیه سومین نشست رسانه ای سعودی محاور اصلی استراتژی تحول رسانه در سعودی را اعلام کرد و گفت این استراتژی چهار ویژگی آمار محوری و شاخص محوری و انگیزه کاری و سخت کوشی دارد و این «سند خرد محور توسط ولیعهد هدایت می شود و مورد حمایت خادم حرمین شریفین است».
افزایش جذابیت سرمایه گذاری در صنعت رسانه
الدوسری توضیح داد «سهم صنعت رسانه در سعودی از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ معادل ۱۴.۵ میلیارد ریال (۳.۸ میلیارد دلار) بود و در نظر داریم این رقم را در سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۶ میلیارد دلار (۴.۲ میلیارد دلار) برسانیم. بخش رسانه در سعودی تا سال ۲۰۲۳ موفق به ایجاد ۵۶ هزار شغل شد و در نظر داریم سال جاری حدود ۶۷ هزار شغل ایجاد کنیم».
وزیر اطلاع رسانی سعودی گفت ۳ استراتژی را در بخش رسانه دنبال می کنیم که نقشه راه ما به سمت «رسانه آینده» است و باعث تقویت بخش رسانه و افزایش جذابیت این صنعت برای سرمایه گذاران و افزایش سطح کارآمدی نیروهای ملی می شود و رویکرد استراتژیک و فراگیر نظام رسانه ای سعودی را تعیین می کند و حاکمیت درست و کارآمدی بخش رسانه را افزایش می دهد. بیش از ۳۰ ارگان دولتی و بخش خصوصی و بخش تعاونی در این راستا همکاری می کنند.

محتوای خوب و مخاطب پسند در دنیا

وزیر اطلاع رسانی سعودی در اظهارات خود با اشاره به برخی از ویژگی های استراتژی سازمان رادیو و تلویزیون گفت «این استراتژی به منظور توانمند سازی و رشد و افزایش رقابت پذیری و توسعه منابع انسانی و استعدادهای درخشان رسانه در سازمان رادیو و تلویزیون و نیز ایجاد محتوای خوب و مخاطب پسند در همه پلتفرم های دیجیتال دنیا و ایجاد برداشت خوب از سعودی تنظیم شده است».
او افزود «ما در صدد راه اندازی استراتژی خبرگزاری رسمی سعودی (واس) به منظور افزایش تاثیر این خبرگزاری و دفاتر و خبرنگاران آن در جهان و ارایه محتوای رسانه ای همسو با خواسته مخاطبان و گرایشات نوین صنعت رسانه هستیم».

پروژه های رسانه ای تحول آفرین و توسعه محور

این مقام سعودی به ابتکارهای عمل و پروژه های وزارت اطلاع رسانی از جمله «واحه رسانه» در رویدادها و اجلاس سران در سعودی اشاره کرد و گفت «واحه رسانه» بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ خبرنگار از بیش از ۴۵۵ رسانه سعودی و خارجی ۶۰ کشور را تحت پوشش قرار داد. این خبرنگاران در «واحه رسانه» از نزدیک با بیش از ۳۰ پروژه ملی آشنا شدند.
الدوسری همچنین به اتمام و بهره برداری پروژه های پیشین و توسعه آنها اشاره کرد و گفت به عنوان مثال «مدیا زون» در بخش هایی از سعودی به منظور ایجاد محل کاری مشترک برای همه حرفه های رسانه ای ایجاد شده و یک محل تخصصی دانش بنیان در زمینه علم رسانه و دسترسی به نوآوری ها و تحولات نوآورانه است.
او به اهمیت مراسم حج تمتع و عمره اشاره کرد و گفت برنامه «مدیاتون حج و عمره» چند روز پیش راه اندازی شد تا اهل رسانه و علاقمندان در این برنامه نوآوری ها و پروژه هایشان در حوزه پوشش رسانه ای نوآورانه و خلاقانه را مطرح کنند.
الدوسری گفت ابتکار عمل «هاب حج مدیا» به منظور ایجاد تسهیلات برای کار رسانه ای و پوشش خبری مراسم حج راه اندازی شد و یک نمایشگاه تعامل رسانه ای در زمینه خدمات سعودی در ایام حج را برگزار می کنیم که بیش از ۲ هزار خبرنگار و مهمان خارجی را پوشش می دهد.

توانمند سازی و مهارت آموزی و جذب نیروی کارآمد

الدوسری گفت «آکادمی علم اطلاع رسانی و رسانه به منظور توانمند سازی و پرورش و مهارت آموزی در رشته های تخصصی آینده در سعودی راه اندازی شده است و قراردادهای همکاری استراتژیک زود هنگام و خلاقانه با غول های فناوری و پلتفرم های جهانی رسانه مثل گوگل و هواوی و علی بابا و غیره منعقد کردیم».

داستانی که ارزش گفتن دارد
از سوی دیگر محمد الحارثی رئیس انجمن رسانه سعودی و رئیس سازمان رادیو و تلویزیون گفت که نشست رسانه ای سعودی میزبان صاحبنظران رسانه جهان در ریاض است که به پایتخت رسانه عرب و توسعه و محل گردهمایی اهل رسانه و استادان دانشگاهی برای بحث و گفتگو درباره ویژگی های تحول رسانه تبدیل شده است.

محمد الحارثی رئیس سازمان رادیو و تلویزیون (یزید السمرانی)

الحارثی افزود «سعودی دستخوش تحول و نوزایی فراگیر و سراسری است و رسانه آینه تحولات جهانی به شمار می رود».
او خاطر نشان کرد «این نشست رسانه ای چندین جلسه گفتگو درباره آینده رسانه در پرتو تحولات بزرگ در حوزه فناوری دارد و مجموعه ای از ابتکار عمل های رسانه ای با همکاری شرکا برای توسعه صنعت رسانه و افزایش کارآمدی نیروها راه اندازی شدند».
او گفت «داستان های فراوانی هستند که ارزش گفتن دارند و فرصت برای همه مهیا است. سالانه میلیون ها نفر از سعودی دیدن می کنند و ما می توانیم در مسیر بهبود و توسعه و همکاری حرکت کنیم».


هوش مصنوعی؛ اما و اگرهای آینده رسانه


 
جلسه گفتگو درباره هوش مصنوعی و آینده رسانه (واس)
  جلسه گفتگو درباره هوش مصنوعی و آینده رسانه (واس)
TT

هوش مصنوعی؛ اما و اگرهای آینده رسانه


 
جلسه گفتگو درباره هوش مصنوعی و آینده رسانه (واس)
  جلسه گفتگو درباره هوش مصنوعی و آینده رسانه (واس)

سومین دوره نشست رسانه ای در سعودی با محورهای گوناگون درباره تحولات صنعت رسانه و چالش های مهم منطقه برگزار شد اما با این حال «هوش مصنوعی» موضوع کلیدی در پنل های گفتگوی این نشست بود چرا که هوش مصنوعی به بخش مهم و محوری حوزه های گوناگون صنعت رسانه تبدیل شده است.

اهمیت فوق العاده در اعتبار و پا به پای تحولات

شرکت کنندگان در این نشست بر این باور بودند که اعتبار منبع و همگامی با تحولات فناوری در حوزه رسانه به خصوص در دوران هوش مصنوعی که صنعت رسانه آینده است اهمیت فزاینده دارد.
این اظهارات در یکی از جلسات گفتگو در حاشیه سومین نشست رسانه ای در سعودی در ریاض مطرح شدند. دکتر فهد آل عقران مدیر خبرگزاری سعودی گرداننده این پنل، برنامه را با سوال رسانه با این تحولات بزرگ جاری چه شکلی خواهد بود؟ آغاز کرد.

مزایا و معایب هوش مصنوعی

سامی النصف وزیر اطلاع رسانی پیشین کویت گفت «فضای مجازی به یکی از محورهای اصلی روزمرگی های ما تبدیل شده و فناوری مدرن و هوش مصنوعی مزایا و معایبی دارند اما با این حال اعتبار رسانه ای یک رکن اصلی و خواسته مهم برای تشکیل صنعت رسانه ای خدمت محور در جوامع است و رسانه سعودی در راستای همگامی با تحولات فناوری گام های سازنده برداشته است».
سامی النصف افزود «گسترش شبکه های اجتماعی ممکن است برای جوامع کمتر توسعه یافته چالش و موانع ایجاد کند چرا که طبق مطالعات جدید شبکه های اجتماعی منبع ۶ خبر نادرست از مجموع ۷ خبر نادرست هستند و این می تواند منشا تنش در جوامع شود و بنابراین ابزارهای هوش مصنوعی می توانند منشا دروغ و دستکاری هم باشند».
او خاطر نشان کرد «فناوری های هوش مصنوعی بسته به میزان پیشرفته بودن جوامع می توانند خطر آفرین و عاملی برای ایجاد شکاف بین جوامع پیشرفته و برخوردار از ابزارهای نوین و ملت های غیر برخوردار از این وسایل باشند چرا که ملت های کمتر پیشرفته به رهبری جوامع پیشرفته برای دست یابی به فناوری های نوین نیاز دارند».

رسانه تمام دیجیتال

فرانک کین مشاور ارتباطات گفت «داریم به سمت رسانه تمام دیجیتال به کمک ابزارهای هوش مصنوعی می رویم و در این راستا آینده صنعت رسانه در خاورمیانه مایه خوش بینی است. اقتصاد رسانه می تواند در جهت گیری صنعت رسانه در آینده سهیم باشد و در ۲۰ سال گذشته هیچ راهکاری برای این مشکل ایجاد نشده است».
او افزود «رسانه خبری مثل ورزش در آینده سهم کلیدی خواهد داشت و زیرساختارها نیز به تحول در فناوری کمک می کنند. رسانه های سنتی مزایایی دارند و رسانه های دیجیتال معتبر هستند و این باعث تقویت محتوا و ایجاد چشم انداز روشن می شود. همه رسانه ها برای پوشش بهتر و سرمایه گذاری بیشتر تلاش می کنند».

افزایش کیفیت محتوا و کاهش اعتبار

جویس باز رئیس بخش رسانه و روابط عمومی گوگل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت «آینده رسانه در کوتاه مدت به سمت افزایش کیفیت محتوا به کمک هوش مصنوعی و تعامل محوری و مخاطب محوری می رود. آینده عمدتا مخاطب محور خواهد بود اما هوش مصنوعی اعتبار محتوا را زیر سوال می برد و در این شرایط نقش رسانه در اعتبار منبع و تبیین واقعیت بروز پیدا می کند. هوش مصنوعی کارکرد موثری در بهبودی عملکرد پرسنل این صنعت و افزایش سطح اهداف بلند پروازانه حوزه های مختلف رسانه خواهد داشت».

استیو پلیمسول و خوان پابلو ناپولی دو کارشناس هوش مصنوعی و دکتر مطلق المطیری استاد دانشگاه از مهمانان یکی از جلسه های گفتگو در این کنفرانس بودند که بر این باورند مدل کنونی محتوا سازی بر مطبوعات و محتوای خبری تاثیر گذار بوده و هوش مصنوعی بدون کمک انسان جواب نمی دهد.
سخنرانان این جلسه تاکید کردند که دنیای رسانه با توجه به تلاش های متخصصان حوزه فناوری دیجیتال با روند پرشتابی در حال حرکت است و مطبوعات در دوران یک گذار بی سابقه و تحول بزرگ بوده و اهل رسانه باید به اصول اخلاقی مطبوعات پایبند باشند و با روایتگری محتوای خبری را غنا بخشیده و از هوش مصنوعی استفاده حداکثری کنند. هوش مصنوعی در حال حاضر از قدرت بسیار برخوردار است اما نباید در نوشتن خبر و گزارش های خبری کاملا به هوش مصنوعی تکیه کرد و قبل از انتشار محتوا باید از درستی و دقت آن اطمینان حاصل نمود.


«مجمع سعودی» چالش‌های رسانه ای در جهان را بررسی می‌کند

ناقشت الجلسة تحيز الإعلام الغربي في موضوع حرب غزة (يزيد السمراني)
ناقشت الجلسة تحيز الإعلام الغربي في موضوع حرب غزة (يزيد السمراني)
TT

«مجمع سعودی» چالش‌های رسانه ای در جهان را بررسی می‌کند

ناقشت الجلسة تحيز الإعلام الغربي في موضوع حرب غزة (يزيد السمراني)
ناقشت الجلسة تحيز الإعلام الغربي في موضوع حرب غزة (يزيد السمراني)

«مجمع رسانه‌ای سعودی» سومین دوره خود را دیروز (سه‌شنبه) در ریاض پایتخت این کشور آغاز کرد که در آن رهبران، تصمیم‌گیران و مبتکران از سراسر جهان طی دو روز گرد هم می‌آیند.
این رویداد شامل بیش از ۶۰ جلسه گفت و گو و کارگاه آموزشی است که در آن ۱۵۰ سخنران از رسانه سازان، متخصصان و دست‌اندرکاران از کشورهای مختلف جهان شرکت می‌کنند و ۸۰ موضوع مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
اولین روز این مجمع شاهد چندین اعلامیه مهم بود که مهم‌ترین آنها ارائه تعدادی از استراتژی‌های توسعه برای سیستم رسانه ای در سعودی توسط سلمان الدوسری وزیر اطلاع‌رسانی بود.
وی تأکید کرد که سال جاری «سال تحول رسانه ای در سعودی» خواهد بود.
او همچنین «مرکز تعالی هوش مصنوعی در رسانه» و «اردوگاه آینده هوش مصنوعی مولد در رسانه» را راه‌اندازی کرد.
این دو پروژه با هدف نظارت بر تأثیر فناوری‌های داده‌های هوش مصنوعی بر رسانه‌ها و حمایت از نیروی انسانی رسانه‌ای در به‌کارگیری آنها برای توسعه بخش رسانه از طریق دانش تخصصی و برنامه‌های فنی هستند.
این مجمع در اولین روز خود، تحولات کار رسانه ای در جهان را در اشکال مختلف آن، اعم از دیداری، صوتی، چاپی یا دیجیتال مورد بحث و بررسی قرار داد.
همچنین برجسته‌ترین تجربیات داخلی و بین‌المللی در حوزه رسانه و نقش آن در مسائل اجتماعی، سیاسی، ورزشی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.
جلسات اصلی بر واقعیت رسانه‌های داخلی و عربی متمرکز بود. بحث و گفت و گو بین تصمیم گیرندگان در عرصه رسانه‌های عربی و بین‌المللی بر آینده منطقه در پرتو تغییرات آب و هوایی و نقش رسانه‌ها در مقابله با تحولات در زمینه‌های مختلف متمرکز بود.
تأثیر رسانه‌ها در بحران‌ها، نقش متقابل بین آنها و تنظیم رسانه‌ها در عصر هوش مصنوعی از دیگر موضوعات مورد بحث بود.
حاضران در این جلسات همچنین به تحولات عمده ورزش سعودی از سطح محلی به جهانی و چالش‌های فناوری و تبلیغات در صنعت سرگرمی پرداختند.


جشنواره زمستان طنطوره با زیبایی جادویی و جاذبه های العلا آغاز شد



 
گوشته ای از جشنواره سابق زمستان طنطوره (الشرق الاوسط)
  گوشته ای از جشنواره سابق زمستان طنطوره (الشرق الاوسط)
TT

جشنواره زمستان طنطوره با زیبایی جادویی و جاذبه های العلا آغاز شد



 
گوشته ای از جشنواره سابق زمستان طنطوره (الشرق الاوسط)
  گوشته ای از جشنواره سابق زمستان طنطوره (الشرق الاوسط)

پنجمین جشنواره زمستانی طنطوره روز پنجشنبه (۲۱ دسامبر) با برنامه های متنوع و بی سابقه آغاز شد. العلا و جاذبه هایش سوژه اصلی دوره کنونی این فستیوال است.
جشنواره زمستان طنطوره که طولانی ترین جشنواره فرهنگی و تفریحی در منطقه است میزبان علاقمندان به تفریح و سرگرمی در ۶ هفته است تا از رویدادها و نمایش ها و برنامه های منحصربه فرد طنطوره از ۲۱ دسامبر تا ۲۷ ژانویه لذت ببرند.

عکس آرشیوی از جشنواره زمستان طنطوره (الشرق الاوسط)

این فستیوال تفریحی با مجموعه ای از تفریحات بین المللی و برنامه های آخر هفته خلاقانه و فعالیت های فرهنگی جذاب برگزار می شود و بازدید کنندگان و مهمانان از یک فرصت فوق العاده برای لذت بردن از دنیای موسیقی و هنر و ورزش و فشن در محیط طبیعی و زیبای العلا برخوردارند.
رامی المعلم معاون رئیس بخش مدیریت و بازاریابی مقاصد گردشگری در کمیسیون سلطنتی استان العلا گفت «در نظر داریم این دوره بهترین دوره جشنواره زمستان طنطوره باشد و با برنامه های نوآورانه و تفریحات بی مانند می خواهیم یک تجربه بی مانند به بازدید کنندگان ارایه دهیم تا بهترین لحظات را در العلا سپری کنند. برنامه های این دوره عمدتا روی سال شعر عربی تمرکز دارد».
المعلم افزود «هر دوره از جشنواره زمستان طنطوره با دوره های قبلی تفاوت دارد و سوپرایزها و ماجراجویی هایی بیشتری به همراه دارد. همواره برای اضافه کردن برنامه های نوآوارانه در این فستیوال تلاش می کنیم تا مهمانان یک تجربه بی نظیر و فراموش نشدنی داشته باشند».

عکس آرشیوی از جشنواره زمستان طنطوره (الشرق الاوسط)

جشنواره زمستان طنطوره امسال رویداد مهم بزرگداشت میراث و تاریخ پربار زبان عربی در العلا را نیز دارد که از پنجشنبه ۲۱ دسامبر تا ۲۱ ژانویه خواهد بود. بازدید کنندگان از العلا می توانند در این مدت با جنبه های گوناگون زبان عربی و تاثیر زبان عربی بر هنر و ادبیات و موسیقی و جامعه از طریق کارگاه ها و نمایشگاه ها و میزگردها و نمایش های لایو آشنا شوند.
معرفی سرگذشت شاعران در روزهای پنجشنبه و جمعه یکی از همین برنامه هاست که با همکاری وزرات فرهنگ سعودی در قالب سال شعر عربی ۲۰۲۳ برگزار می شود. بیش از ۳۰ هنرمند به نمایش های زنده سرگذشت و میراث پربار ۱۴ شاعر پرآوازه عرب می پردازند. این نمایش های جذاب متناسب با رده های مختلف سنی و سلایق گوناگون هستند و روح شعر عربی را به مرکز شهر قدیمی العلا می برند.
نمایشنامه موزیکال جمیل و بثینه در مرایا ۲۲ دسامبر برگزار و با آهنگ اختصاصی زینه عماد خواننده با استعداد سعودی و با الهام از العلا آغاز می شود. این آهنگ را فهد المساعد شاعر سعودی سرشناس برای این نمایشنامه و عشق جمیل و بثینه نوشته است که رویدادهایش در العلا در زمان قدیم رخ می دهند.

زینه عماد در جشنواره زمستان طنطوره (الشرق الاوسط)

برنامه های تفریحی دیگری در قالب جشن طنطوره و کنسرت آهنگ های کلاسیک در هگرا با نور شمع و کنسرت ارکستر ملی سوئیس در تالار مرایا و غیره برای بازدید کنندگان و مهمانان در العلا تدارک دیده شده است.


سعودی، کارکنان رسانه‌ها را به ثبت‌نام حرفه‌ای ملزم کرد



هدف ثبت‌نام حرفه‌ای حفظ حقوق فعالان رسانه‌ای و مستندسازی داده‌های شاغلین آن است (واس)
هدف ثبت‌نام حرفه‌ای حفظ حقوق فعالان رسانه‌ای و مستندسازی داده‌های شاغلین آن است (واس)
TT

سعودی، کارکنان رسانه‌ها را به ثبت‌نام حرفه‌ای ملزم کرد



هدف ثبت‌نام حرفه‌ای حفظ حقوق فعالان رسانه‌ای و مستندسازی داده‌های شاغلین آن است (واس)
هدف ثبت‌نام حرفه‌ای حفظ حقوق فعالان رسانه‌ای و مستندسازی داده‌های شاغلین آن است (واس)

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای پادشاهی عربی سعودی، روز دوشنبه، مرحله دوم «ثبت نام حرفه ای برای کارکنان رسانه» را به منظور اجباری شدن برای همه کارکنان این حوزه آغاز کرد و از آنها خواست تا قبل از پایان نیمه اول سال 2024 آن را انجام دهند.
این نهاد اعلام کرد که هدف از ثبت نام حرفه ای حفظ حقوق حرفه رسانه، مستندسازی داده های شاغلین آن و بهره مندی از مزایای دیگر از جمله اولویت در حضور در رویدادهای تخصصی، کارگاه ها و سمینارها است.
طبق این گزارش، این ثبت نام شامل بیش از 50 حرفه در زمینه های رسانه ای است که از طریق پلت فرم «اعلام» انجام می شود.
سلمان الدوسری، وزیر اطلاع رسانی سعودی، از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «X» به نوبه خود گفت که این پروژه با هدف حفظ حقوق اهالی رسانه و تنظیم و حفاظت از این حرفه انجام می شود.
وی بر توسعه مستمر این حرفه تاکید کرد.
به نوبه خود، عمر ابوبکر، مشاور امور نظارتی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای، توضیح داد که این گام با هدف اطلاع دادن به شاغلین در مورد این حرفه از آخرین مقررات و قوانین، و اولویت دادن به آنها برای حضور در رویدادها و دسترسی به منابع اطلاعاتی است.
وی در گفت و گو با شبکه الاخباریه از همه اصحاب رسانه خواست تا قبل از نیمه اول سال ۲۰۲۴ ثبت نام کنند و تاکید کرد که در صورت عدم اقدام، انجام این مشاغل تخلفی خواهد بود که مستلزم مجازات است.
تعداد اهالی رسانه که از ثبت نام حرفه ای در مرحله اول بهره مند می شوند از زمان راه اندازی این پروژه در سال 2020 از 5500 فعال رسانه ای فراتر رفته است.
بر اساس آمار این نهاد، 1044 سردبیر روزنامه، 884 عکاس، 860 روزنامه‌نگار و 371 نویسنده و همچنین 2408 نفر در سایر مشاغل ثبت نام کرده‌اند.


روز ملی سعودی؛ تولیدات مناسبتی توسط منابع انسانی سعودی

TT

روز ملی سعودی؛ تولیدات مناسبتی توسط منابع انسانی سعودی

تم توسيع نطاق جائزة التميّز الإعلامي لليوم الوطني بداية من نسختها الرابعة هذا العام لتصبح سنوية على امتداد العام (واس)
تم توسيع نطاق جائزة التميّز الإعلامي لليوم الوطني بداية من نسختها الرابعة هذا العام لتصبح سنوية على امتداد العام (واس)

کلیپ ها و فیلم های کوتاه مناسبی و سرودهای ملی بخشی از مراسم جشن روز ملی و دیگر رویدادهای ملی در سعودی است. نهادها و ارگان های دولتی و خصوصی در رویدادهای ملی و دیگر مناسبات با بازاریابی تولیداتشان و ارایه پرفورمنس های مناسبتی و نیز از طریق تولید کلیپ های ملی پرمحتوا به اشکال و سوژه های مختلف حضور دارند و همین باعث تقویت حال و هوای شادمانی و وطن دوستی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی و ملی می شود.
محتواهای مناسبتی به خصوص در روز ملی یکی از بازوهای قدرت نرمی است که هدف تصویر سازی ذهنی و جذب مخاطبان حداکثری و دسترسی به همه گروه های جامعه را دنبال می کنند. محتواهای مناسبتی معمولا هویت هر بخش و سازمان را بازگو و پیشینه تاریخی و میراث ملی سعودی را برجسته می کنند.
اکثر ارگان ها قبلا برای تولید محتوای بصری مناسبتی -رویدادهای ملی و غیره- یا کلیپ های تبلیغاتی فلان ارگان یا فلان موسسه خصوصی یا دولتی از کمپانی های پروداکشن خارجی کمک می گرفتند. اما وضعیت حالا تغییر کرده چون کمپانی های پروداکشن سعودی نیز حضور فعالانه در بازار دارند و تولیدات سعودی افزایش پیدا کرده است. تقاضا برای محتوا سازی در مناسبت های ملی یا رویدادهای موثر همچون شیوع کووید ۱۹ و تعطیلی های سراسری افزایش پیدا می کند و محتواها بخشی از کارزار تبلیغاتی و ارتباطاتی ارگان های مختلف می شود یا اینکه خود این محتواها کارکرد ارتباطاتی پیدا می کنند.

جایزه رسانه برتر

تلاش و کوشش ها برای تشویق و تقویت ارتباط بین رسانه ها و افراد با مناسبت های ملی ادامه دارد و صرفا به بخش خصوصی محدود نیست بلکه دولت برای ارتقای کیفیت و افزایش رقابت در این مناسبت ها تلاش می کند. وزارت اطلاع رسانی در سپتامبر ۲۰۱۹ جایزه سالانه رسانه برتر را راه اندازی کرد که طی آن محصولات رسانه ای نوآورانه مناسبتی روز ملی مورد قدردانی قرار می گیرند. «جایزه رسانه برتر در روز ملی» هدف افزایش تعامل افراد و نهادها با این مناسبت با شکوه را دنبال می کند و رسانه ها با تولید خلاقانه رسانه ای شرکت کرده و نقش اهل رسانه و نوآوران آن در این مناسبت ملی برجسته می شود و کارزارها و تولیدات رسانه ای برتر دولتی و خصوصی و شهروند خبرنگاران در کانون توجه قرار می گیرد.
جایزه رسانه برتر در روز ملی از بخش های مختلفی مثل «کلیپ ویدیوی برتر بخش خصوصی» و «تولید برتر رادیویی» تشکیل می شود که نشانگر اهمیت فزاینده به تولیدات کوتاه بصری و شنیداری در مناسبت های ملی است.

بیش از میلیون ریال تولیدات با فناوری پیشرفته

«الشرق الاوسط» از منابع اختصاصی دریافته که هزینه تولید کلیپ ویدیوهای کوتاه ویژه جشن روز ملی با فناوری پیشرفته و نوین در بازار تولید از ۲۰۰ هزار ریال تا بیش از یک میلیون ریال سعودی است که این متوسط هزینه های نرمال به شمار می رود.
برخی از فیلم های کوتاه و کلیپ ویدیوها درباره سعودی در شبکه های اجتماعی ماندگار شده و این آثار به یاد ماندنی جوایز متعددی همچون «جایزه رسانه برتر» را دریافت کردند و در شبکه های اجتماعی پربازدید بودند.

غازی القصیبی برنده دو جایزه

ویدیو کلیپ ملی «لانها المجد نحن منها و هی منا» تولیدی «مایسترو پیتزا» به جایزه «کلیپ ویدیوی برتر بخش خصوصی و غیر انتفاعی» در سال ۲۰۱۹ دست یافت. در این کلیپ جمعی از طلایه داران و چهره های برجسته سعودی در طول تاریخ همچون خمیس بن رمثان و غالیه البقمی و خلبان عایض الشمرانی و برادران شما و طیور شلوی در یک قاب جمع شده و سرود آن برگرفته از قصیده «نحن الحجاز و نحن نجد» غازی القصیبی وزیر و سفیر فقید سعودی است.
ابتکار «تتخیل الوطن بدونهم؟»‌ تولید شده از سوی فدراسیون امنیت سایبری سعودی یک کلیپ ویدیو به مدت یک دقیقه و ده ثانیه تهیه کرده بود که برنده «رسانه برتر» در سال ۲۰۱۹ شد. این کلیپ ویدیو بخشی از تلاش های برنامه نویسان سعودی و فناوری و پیشرفت تکنولوژی در جامعه را نشان می دهد.
وزارت ورزش در سال ۲۰۲۰ جایزه «کارزار رسانه ای دولتی» به نام «ما بعده وطن»‌ را از آن خود کرد که ضمن روایت پیشرفت در بخش ورزش سعودی نسبت به سال های قبلی «تبدیل شدن رویاها به واقعیت» را به تصویر می کشد.
جایزه «رسانه برتر» در بخش «کلیپ ویدیوی بخش خصوصی و غیر انتفاعی» در سال ۲۰۲۰ به «نبنی وطنا یسکن فینا» تولید شده شرکت «توسعه شهری رتال» رسید. این کلیپ ویدیو مراحل حمایت و توانمند سازی منابع انسانی جوان سعودی را تا وقت حاضر روایت می کند و یک فایل صوتی از غازی القصیبی وزیر و سفیر فقید سعودی ضمیمه آن شده. غازی القصیبی خواستار افزایش اعتماد به نفس در جوانان در محیط شغلی شده است و بدین ترتیب غازی القصیبی برای دومین بار برنده «رسانه برتر» شد.
این تولیدات صوتی و تصویری رواج گسترده داشتند و در شبکه های اجتماعی مثل ایکس و یوتیوب و غیره پربازدید بودند.
«الشرق الاوسط» وارد پشت پرده این صنعت موثر رسانه ای شده و با شماری از آگاهان به روند این صنعت به گفتگو نشسته است. این تولیدات توانستند پربازدید شوند و تاثیر گذار باشند.

قدرت نرم موثر

یوسف المطیری رئیس گروه ارتباطات و بازاریابی مرکز فرهنگی جهانی ملک عبد العزیز (اثراء) گفت «این نهاد به مناسبت نود و یکمین جشن روز ملی سعودی سرود «هاتها» را با اجرای «عایض» خواننده سعودی تولید کرد. این اثر تا به امروز رواج دارد و گسترش پیدا می کند و نمونه آن را در جمع خوانی هواداران باشگاه النصر سعودی در مراسم استقبال از کریستیانو رونالدو دیدیم که از شبکه های جهانی گوناگون پخش شد. این بخشی از قدرت نرم موثر است. یا برای مثال سرود «نغنی للوطن» را داریم که به سبک اپرت اجرا شد و آهنگ آن برگرفته از فولکلور متنوع و غنی سعودی بود و زیبایی و تنوع مناطق مختلف کشور را روایت کرد.
المطیری در ادامه گفتگو با «الشرق الاوسط» خاطر نشان کرد «فیلم های کوتاه و اصناف گوناگون تولیدات هنری بخشی از جشن روز ملی شده اند که ارگان ها و برندهای تجاری مختلف برای ساپورت و اجرای آنها با هم رقابت می کنند و این تولیدات در کانون توجه مخاطبان داخل کشور و خارج کشور قرار می گیرند. مخاطبان امروزه منتظر عرضه نوآوری های هنری هستند. موسسات و نهادهای تولید کننده با این تولیدات نشان می دهند که چقدر به این تنوع فرهنگی و هنری و چهره متمدنانه سعودی و پیشرفت کنونی کشور افتخار می کنند. ایده های تولیدات مناسبتی هر ساله متنوع تر می شوند و بی گمان گسترش بیشتری پیدا می کنند و ماندگار می شوند. به همین دلیل است که هر کدام از موسسات و نهادها تلاش می کنند تا حد امکانشان محتوای با کیفیت بالای هنری و فرهنگی و هویت طلبانه تولید کنند».
عبد الرحمان السبیعی رئیس اجرایی کمپانی پروداکشن «مکانه» با اشاره به کمپانی های تولید سعودی و خارجی برای تولیدات مناسبتی به ویژه روز ملی گفت «شرکت های سعودی در چندین سال گذشته از شرکت های خارجی جلو زده اند چون کمپانی های سعودی کیفیت تولیدی بالاتر و آگاهی بیشتری درباره وجوه مختلف روز ملی سعودی و سلیقه جامعه دارند و حالا که سطح کیفیت شرکت های سعودی افزایش پیدا کرده صدر نشین شده اند. اما با این حال شرکت های تولید خارجی از نظر تجربه حرف اول را می زنند». او افزود «در جشن امسال روز ملی عرضه تولیدات مشترک کمپانی های تولیدی سعودی و خارجی را می بینیم».
سرودهای ملی سریع تر ورد زبان ها می شوند
السبیعی در ادامه گفتگو با «الشرق الاوسط» درباره تم های محبوب تر محتوای ملی در جامعه اضافه کرد «ترانه های ملی عمدتا سریع تر از بقیه آهنگ ها ورد زبان ها می شوند. حالا که رقابت افزایش پیدا کرده است و حتی ترانه های بلند نیز توان رقابت با ترانه ها و کلیپ ویدیوهای کوتاه دارند و گسترش پیدا می کنند؛ به خصوص اینکه کمپانی های پروداکشن فناوری خلاقانه مثل cgi دارند و صرفا روی حضور سلبریتی ها و یا چهره های موثر اجتماعی در تولیداتشان حساب نمی کنند‍».
السبیعی خاطر نشان کرد «هزینه متوسط تولیدات خوب ۷۰۰ هزار ریال سعودی است اما تولیدات با فناوری بالا به طور متوسط یک میلیون و نیم ریال سعودی خرج دارند و تولیدات نادر و بسیار کمی نیز با بودجه ۳ تا ۵ میلیون ریالی داریم».
هلیل العنزی منتقد و کارشناس بازاریابی و صنعت تبلیغات گفت «آگاهی بخش های بازاریابی در ارگان ها و شرکت های کوچک و بزرگ سعودی افزایش یافته و تهیه کلیپ ویدیوها و تولیدات بصری از اهمیت بیشتری برخوردار شدند. در عین حال آگاهی مخاطبان نیز افزایش پیدا کرده و شبکه های اجتماعی نیز گسترش بیشتری دارند. این عوامل مهم برای رونق کسب و کارها هستند».
ساپورت واقعی کمپانی های پروداکشن سعودی
العنزی در ادامه گفت «شرکت های تولید سعودی که حداکثر ۲۵۰ کمپانی بر اساس آمارهای جدید هستند واقعا از حمایت برخوردارند. به همین دلیل تعداد شرکت های نوآور در حوزه «فیلم نامه نویسی و برنامه ریزی و تهیه و تولید» افزایش یافته و این شرکت ها آگاهی و درک بیشتری از رفتار مخاطبان و نحوه جذب آنان به طور روزمره دارند و تولیداتی عرضه می کنند که شرکت های خارجی نمی توانند مثل آنها را عرضه کنند. این نقطه قوت کمپانی های سعودی است که نیازمند افزایش حمایتند».
او اظهار کرد «سوژه خوب و جدید اصل موضوع است اما در کنار آن موارد متعدد دیگری هستند که شرکت های تولید سعودی می توانند در آن حوزه ها عملکرد درخشان داشته باشند مثل لباس سعودی و اجرای رقص های محلی و جزئیات تاریخی محلی در شهرها و مناطق مختلف».
العنزی معتقد است که «در اوایل بخش خصوصی با تقاضای انبوه برای تولید کلیپ ویدیوها و فیلم و تولیدات مناسبتی و غیره روبرو بود چون بخش خصوصی امکان دسترسی سریع به مخاطب را دارد اما رفته رفته تقاضا برای بخش خصوصی و بخش دولتی برابر شد و هر دو امکان جذب مخاطبان را دارند».
العنزی توضیح داد «فارغ از هزینه تولید کلیپ ویدیوها اما تولیدات بسیار کم هزینه و با کیفیت پایین نیز داریم که در جذب مخاطبان و رساندن پیام خود موفق عمل کرده اند. در مقابل تولیدات دیگری هستند که با بودجه کلان ساخته می شوند اما پیام را به مخاطب نمی دهند چون در کل هدف اصلی رسیدن پیام به مخاطب است. عوامل متعددی در عملکرد درخشان کنونی موثر هستند. برای مثال کیفیت فیلمبرداری تولیدات سینمایی و نیز دستگاه ها و تصویربرداری بهتر شده و نیز چهره های سینمایی با استعداد در حوزه تولید و بازیگری و کارگردانی هستند و همه اینها باعث می شود تولیدات سینمایی به مراتب بهتر و با کیفیت تر از آب دربیایند».
تولیدات بصری و نوآوری های نوین صنعت تولید در جشن روز ملی امسال سعودی نیز ادامه پیدا کرد. نوآوری های جدید صنعت تولید یکی از وجوه اصلی جشن های مناسبتی در سعودی شده است.


نانسی عجرم: ستاره‌شدن با طبق طلایی به سراغم نیامد

نانسي عجرم قدّمت أجمل أغنياتها (مهرجان العلمين)
نانسي عجرم قدّمت أجمل أغنياتها (مهرجان العلمين)
TT

نانسی عجرم: ستاره‌شدن با طبق طلایی به سراغم نیامد

نانسي عجرم قدّمت أجمل أغنياتها (مهرجان العلمين)
نانسي عجرم قدّمت أجمل أغنياتها (مهرجان العلمين)

پس از تابستان پرمشغله ای که نانسی عجرم با اجرای کنسرت‌های موفق سپری کرد، این ستاره لبنانی می‌گوید که اضطراب او را آزار می‌داد، بلکه او را همراهی می‌کرد: «هر کجا بروم و در هر قدمی که بردارم» و تأکید می‌کند که «موفقیت یک نعمت است، اما یک مسئولیت نیز هست».
نانسی می‌افزاید که هر چه بیشتر قدم برمی‌دارد، بار مسئولیت بر دوش او بیشتر می‌شود. او می‌گوید «به دنبال بهترین‌ها هستم، به صورت فشرده و دقیق. تا لایق حمایت بزرگ طرفداران و شایسته عشق صمیمانه آنها باشم».
عجرم در گفت و گو با «الشرق الاوسط» همچنین می‌گوید: «ستاره شدن عصاره تلاش و پیگیری و خستگی شب و روز است. همچنین مظهر احساس دائمی اضطراب است. ستاره شدن هرگز روی یک طبق طلایی به سراغ من نیامد. مهم‌تر از همه این است که اگر هنرمند تنبل و غافل شود ستاره بودن ادامه پیدا نمی‌کند».
موفقیت‌ها، شلوغی‌ها و کنسرت‌ها در لبنان و خارج از آن پایانی ندارد. این شگفت‌انگیز است. اما امروز نانسی مادر چگونه رفتار می‌کند و خانواده اش چه احساسی دارند؟ ستاره لبنانی این گونه پاسخ می‌دهد: «من در کار خانه یا کارم کوتاهی نمی‌کنم، حتی اگر این به قیمت خستگی من تمام شود. موفقیت مضاعف درونی و بیرونی خستگی مرا از بین می‌برد و آن را پاداش تلاش می‌دانم. تمام آن سال‌ها به من آموخت که این دو موضوع را بهتر مدیریت کنم، بنابراین من نانسی مادر و نانسی هنرمند با تمام انرژی ای که دارم خواهم بود».


گردشگری در سعودی؛ تنوع جغرافیایی و مناطق خوش آب و هوا 

طائف یکی از پربازدید ترین مناطق گردشگری خارجی و داخلی است (الشرق الاوسط)
طائف یکی از پربازدید ترین مناطق گردشگری خارجی و داخلی است (الشرق الاوسط)
TT

گردشگری در سعودی؛ تنوع جغرافیایی و مناطق خوش آب و هوا 

طائف یکی از پربازدید ترین مناطق گردشگری خارجی و داخلی است (الشرق الاوسط)
طائف یکی از پربازدید ترین مناطق گردشگری خارجی و داخلی است (الشرق الاوسط)

سعودی سرزمینی پهناور با تنوع جغرافیایی و آب و هوای منحصر به فرد و مناطق ساحلی متعدد در کرانه دریای سرخ و خلیج عربی و مناطق کوهپایه ای با آب و هوای سرد و طبیعت جذاب و دشت ها و بیابان ها و جنگل ها و آبادی های وسط کویر است.
ده ها مقصد گردشگری در سعودی وجود دارد که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می کنند. مقاصد توریستی در سعودی طبیعت بکر و مناظر جذاب و تاسیسات و زیرساخت ها و خدمات گردشگری متعدد و گوناگون و نیز سیستم های حمل و نقل همه جوره و وسایل حمل و نقل گوناگون دارند.

دره ها در سعودی که در رده قدیمی ترین دره های دنیا طبقه بندی می شوند بر اثر بارش جان تازه می گیرند (الشرق الاوسط)

مقاصد توریستی

عبد الله الدخیل سخنگوی کمیسیون گردشگری سعودی در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت «برنامه «تابستان سعودی» در سال جاری ۵ مقصد گردشگری اصلی دارد؛ جده و طائف و الشرقیه و باحه و عسیر که هر کدام از آنها ده ها اقامتگاه توریستی و تفریحی دارند. بخش خصوصی گردشگری نیز برنامه های گردشگری متنوعی تدارک دیده است».
الدخیل اضافه کرد «سعودی با توجه به پهنه جغرافیایی بیش از دو میلیون کیلومتری از تنوع جغرافیایی و زیست محیطی و آب و هوا برخوردار است و همین باعث شده تا مقاصد گردشگری تابستانه و زمستانه و معتدل در همه فصل ها داشته باشیم و گردشگران می توانند در همه روزهای سال از مقاصد دلخواه خود بازدید کنند. ما در سعودی مناطقی با آب و هوای معتدل و سرد و بسیار سرد یعنی صفر درجه در زمستان داریم و هوا در این مناطق در تابستان به ۲۶ درجه سانتیگراد می رسد. بدین ترتیب گردشگران و بازدید کنندگان می توانند از آن لذت ببرند و گزینه های متعددی برای گردشگری در فصل های مختلف داشته باشند».

هایکینگ در سعودی با توجه به مناطق جغرافیایی متنوع و طبیعت جذاب کشور رواج دارد (الشرق الاوسط)

برنامه ها و تسهیلات

الدخیل درباره اینکه چه تسهیلات و برنامه هایی برای گردشگران خارجی درنظر گرفته شده گفت «گردشگران با مراجعه به وبسایت «روح السعودیه» و پلتفرم های مختلف آن که شبانه روزی و با ۸ زبان فعالیت می کنند اطلاعات لازم را کسب و طبق این اطلاعات برنامه های گردشگری خود را با توجه به رده سنی تنظیم کنند. ما در همه فصل های سال برنامه های توریستی و تفریحی داریم. همچنین یک مرکز یکپارچه در راستای اعطای خدمات به گردشگران راه اندازی شده و گردشگران می توانند با شماره ۹۳۰ با مرکز تماس بگیرند».
او تاکید کرد «سعودی میزبان همه گردشگران و بازدید کنندگان خواه دارندگان ویزای توریستی و تفریحی و چه ویزای حج و عمره است. گردشگران می توانند از مقاصد گردشگری منحصر به فرد در شهرهای مختلف بازدید کنند. دولت به گردشگران خارجی ویزای توریستی می دهد. گردشگران می توانند با مراجعه به سامانه ملی روادید و وبسایت کمیسیون گردشگری سعودی در این باره اطلاعات کسب کنند».

مناطق ساحلی دریای سرخ برنامه ها و ورزش های دریایی متنوع و سرگرم کننده دارد (الشرق الاوسط)

گردشگری و اهداف سند ۲۰۳۰

کمیسیون گردشگری سعودی برای دست یابی به اهداف سند چشم انداز ۲۰۳۰ سعودی در بخش گردشگری می کوشد و در نظر دارد سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی را تا ۲۰۳۰ به بیش از ده درصد برساند و یک میلیون شغل در بخش توریسم ایجاد و بیش از صد میلیون نفر در سال از سعودی بازدید کنند.
کمیسیون گردشگری سعودی به دنبال تثبیت جایگاه سعودی به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در منطقه و جهان و ایجاد ساز و کارهای نوآورانه و پایدار برای ایجاد نشاط و توسعه گردشگری و افزایش توان رقابتی بخش گردشگری سعودی در منطقه و جهان است و در این راستا تقویت و تثبیت هویت ملی و ابراز قابلیت ها و مقاصد ملی گردشگری و تقویت مفاهیم گردشگری در جامعه سعودی و تسهیل حضور نیروی کار سعودی در صنعت توریسم به عنوان یکی از صنایع اصلی آینده و تقویت اقتصاد داخلی و توسعه پایدار و ایجاد منابع درآمد برای جوامع بومی و اشتغال زایی برای جوانان سعودی و جذب سرمایه در بخش توریسم از مهم ترین ابزارهای کمیسیون گردشگری برای تحقق اهداف مد نظر است.


ابراز وجود از ریاض تا میلان

از طرح های «المها» (کمیسیون مد سعودی)
از طرح های «المها» (کمیسیون مد سعودی)
TT

ابراز وجود از ریاض تا میلان

از طرح های «المها» (کمیسیون مد سعودی)
از طرح های «المها» (کمیسیون مد سعودی)

بیش از ۴۰ طراح مد سعودی از برنامه ابتکاری «صد برند سعودی» برای دومین سال پیاپی در نمایشگاه مد و پوشاک وایت میلان شرکت می کنند. این نمایشگاه یکی از زیر مجموعه های هفته مد میلان است که دو بار در سال برگزار می شود. نمایشگاه وایت میلان که از سال ۲۰۰۲ آغاز به کار کرد برای هواداران مد یکی از رویدادهای مهم است. حدود هزار برند جهانی نوآوری ها و خلاقیت هایشان را در معرض دید بیش از ۲۰ هزار نفر بازدید کننده از کشورهای مختلف قرار می دهند. طراحان مد سعودی در پادیگلیونه ویسکونتی در محوطه یکهزار متر مربعی نمایشگاه دارند.

از طرح های «النقادی» (کمیسیون مد سعودی)

تجربه اول طراحان «صد برند سعودی» درخشان و موفق بود و حالا تکرار این تجربه به یک روند خوشایند تبدیل شده و رفته رفته سنت تحسین برانگیز می شود که هم چشم اندازهای بیشتری برای طراحان مد جوان سعودی باز می کند و هم غربی ها را با توانمندی های نوآوران سعودی آشنا می کند.
این نمایشگاه امسال همزمان با هفته مد میلان از ۲۲ تا ۲۵ سپتامبر برگزار می شود و نمایشگاه وایت میلان میزبان رسمی طراحان سعودی است و از این رو آنها راحت تر می توانند با خریداران و دست اندرکاران و تصمیم گیران در صنعت مد و لباس و زیورآلات ارتباط برقرار کنند چون آیتم های طراحان سعودی طیف گسترده ای از لباس های آماده و کالکشن های خلاقانه جواهرات و عطر و غیره را در برمی گیرد.

از طراحی های «النقادی»‌ (کمیسیون مد سعودی)

چهره های برجسته و برندهای نام آشنای سعودی مثل نوف السدیری و «RBA New York» و مزرود و اوسکیتا و ساره عنتابی و نهی المطیری و مزون فایا و اشواق المرشد و سجی و منی الشبل و جواهرات یتغان و غیره در نمایشگاه «صد برند سعودی» حضور دارند. این نمایشگاه زیر نظر کمیسیون مد سعودی است. همه این چهره ها و برندها در بازار اسم و رسم دارند، به عنوان مثال طراحی های اشواق المرشد اینک در بخش مد فاخر هاروی نیکلز ریاض عرضه می شود. اشواق المرشد اولین طراح مد زن سعودی است که محصولاتش در این مرکز خرید به نمایش گذاشته شده و از این رو او سعی می کند تا پایگاه هواداران و مشتریانش را در نمایشگاه وایت میلان گسترش دهد و برداشت مثبتی از برند خود به جا بگذارد.
در بخش اکسسوری کالکشن تابستانه ۲۰۲۴ کیف «الصفاه» صنایع دستی و بافت نخل سنتی صنعتگران منطقه الاحساء را برجسته کرده است. الاحساء یکی از ۶ سایت سعودی است که در فهرست یونسکو ثبت شده اند. الاحساء بزرگ ترین نخلستان دنیا است. اسکیتا، اولین برند تجاری سعودی است که پوشاک انعطاف پذیر زنانه و مردانه طراحی می کند. اسکیتا نیز در نمایشگاه وایت میلان شرکت کرده است.

یکی از دیزاین های «دیرزا» (کمیسیون مد سعودی)

جمع دیگری از فشن دیزاینرهای جوان و با استعداد سعودی از جمله رم رم و Rebirth و «ام دی ۲۹» و «پیر پرسیوز» و «دیرزا»‌ و ریما البواردی و نورا الغلیصی و رهام ناصر و سمر نصر الدین و جواهرات اریج الدخیل و هیفاء الحمید و جواهراتی آر ام و دیگر طراحان با استعداد در نمایشگاه مد و پوشاک وایت میلان حضور دارند.

از کالکشن «RBA New York» (کمیسیون مد سعودی)

برند «Rebirth» تالا ابو خالد یک برند تجاری لباس های دوخت آماده زنانه و مردانه است که در نظر دارد محصولاتش را تا سال ۲۰۲۵ صد در صد در سعودی تولید کند. در کالکشن بهار و تابستانه این برند از الیاف طبیعی و قابلیت های نوآورانه استفاده شده است. جواهراتی آر ام ریم المشوق آیتم های طلا و الماس و سنگ های قیمتی را در کالکشن جدیدش عرضه می کند. برند تجاری سعودی لباس خواب بیسوس راحتی و استایل شیک را در کالکشن جدید الهام گرفته از کیمونو یکجا جمع کرده است.

از کالکشن ریهام ناصر (کمیسیون مد سعودی)

بوراک چاکماک مدیر عامل کمیسیون مد سعودی درباره نمایشگاه مد و پوشاک وایت میلان گفت «وایت میلان یکی از مهم ترین رویدادها در حوزه مد برای برندهای استارت آپ است که می کوشند کسب و کارشان را گسترش دهند. همزمان با افزایش توجه و تقاضای پوشاک سعودی از سوی خریدان و سرمایه گذاران در سطح جهان طراحان لباس کمیسیون مد سعودی آماده گفتگو و همکاری با خریداران و کشف فرصت های نوین برای تامین نیازمندی های مشتریان هستند».

کاکشن عطر برند «جایلا» (کمیسیون مد سعودی)

ابتکار «صد برند سعودی» در سال ۲۰۲۱ با همکاری وزارت فرهنگ برای ارتقای عرصه فرهنگی آغاز به کار کرد و هدف توانمند سازی فشن دیزاینرهای سعودی و حمایت از آنان برای گسترش کسب و کارهایشان در زمینه های نوآورانه گوناگون و تسهیل مطرح شدن آنان در جهان را دنبال می کند. ابتکار «صد برند سعودی» تا حالا طراحان موفقی را در صنعت فشن معرفی کرده که توانستند موفقیت های بسیاری در محافل بین المللی و رویدادهای مد جهان در نیویورک و پاریس و میلان و کارگاه های آموزشی و کلاس های خصوصی و دوره های مهارت افزایی کسب کنند.