۲۷ هنرمند در نگارخانه «مکان های خاطره انگیز» در جده

نهمین دوره طرح ابتکاری ۲۱.۳۹

۲۷ هنرمند در نگارخانه «مکان های خاطره انگیز» در جده
TT

۲۷ هنرمند در نگارخانه «مکان های خاطره انگیز» در جده

۲۷ هنرمند در نگارخانه «مکان های خاطره انگیز» در جده

نهمین دوره طرح ابتکاری ۲۱.۳۹ هنر جده الاماکن «مکان های خاطره انگیز» نام گرفته که بیانگر سطوح بالای رقت قلب و دلتنگی و اشتیاق است. مکان های خاطره انگیز فقط یک واژه نیست بلکه همه ما در جای جای این کره خاکی با این مفهوم سر و کار داریم. هر کسی مکان خاطره انگیزی دارد که دلتنگ آن است؛ حتی محمد عبده ملقب به هنرمند جهان عرب هم ترانه ای به همین مضمون دارد که می گوید «مکان ها دلتنگ تو هستند». اسم این ترانه معروف محمد عبده که از دلتنگی و اشتیاق می گوید به ایده نگارخانه بی نظیر تبدیل شد. ۲۷ هنرمند سعودی و غیر سعودی در این نگارخانه دور هم جمع شدند و هر کدام حکایت «مکان خاطره انگیز و فراموش نشدنی» خودشان را با آثار هنری روایت می کنند.
در جده با ونتیا پورتر سرپرست نگارخانه الاماکن و کارشناس هنری و مورخ هنر ملاقات کردم و او درباره داستان این نگارخانه گفت. ونتیا پورتر حدود دو سال یا بیشتر سرگرم آماده سازی نگارخانه الاماکن بود که با شیوع کرونا مجبور شد به صورت مجازی و با برنامه «زوم» با هنرمندان شرکت کننده در ارتباط باشد و در این ملاقات های مجازی درباره ایده این نمایشگاه بحث و گفتگو کردند. «مکان خاطره انگیز» سوژه اصلی نگارخانه جده است. ونتیا پورتر و هنرمندان مدعو با هم درباره شیوه های مختلف برای ابزار «مکان خاطره انگیز» تبادل نظر کردند.

من و ونتیا پورتر در مقر این نگارخانه واقع در ساختمان شورای هنری سعودی موسوم به ساک در جده با هم ملاقات کردیم. او با لبخند شیرین و ذوق و شوق فراوان مرا در بخش های مختلف همراهی کرد. برخی از آثار هنوز نصب نشده اند و بعضی هم هنوز در جعبه های پلاستیکی با مواد محافظ قرار دارند. کارگران سرگرم چیدن تابلوها و آثار هنری هستند و در این میان ونتیا پورتر هم حواسش به آنها است و هم با من حرف می زند. دور دستش یک بسته برچسب کاغذی است. از این برچسب ها برای نوشتن کامنت کوتاه درباره توصیه یا ایراد در کارها به کارگران استفاده می کند.
اندکی سرش خلوت می شود و درباره نگارخانه و هنرمندان شرکت کننده می پرسم. طبیعتا اولین سوال باید این باشد «چرا الاماکن»؟ می گوید «قبل از شیوع کوید ۱۹ از من خواستند که سرپرست نگارخانه باشم. به دنبال سوژه ای برای این رویداد بودم و یاد اماکن سعودی افتادم.. چون سعودی را دوست دارم.. این ایده رفته رفته تبلور پیدا کرد تا زمانی که فردی توصیه کرد که ترانه الاماکن محمد عبده را گوش کنم. پس از آن به خودم گفت الاماکن همان سوژه ای است که دنبالش می گردم و بعد شروع کردم به دستچین کردن هنرمندان و آثار هنری نگارخانه».

درخواست من از هنرمندان ساده و ژرف بود. به آنها گفتم که ما را با آثارتان به مکان های مورد علاقه خودتان ببرید.. یعنی جاهایی که دوست دارید.. فرقی نمی کند که ساخته و پرداخته خیال باشد یا واقعی.
اما پس از محدودیت های رفت و آمد و شیوع کرونا اجرای این ایده در عمل دشوار شد.. چون عده ای در آن دوره به مکان به عنوان زندان نگاه می کردند اما برخی هم معتقدند که آن دوره فرصتی برای آنها فراهم کرد تا دنیاهای تازه ای کشف کنند.
ونتیا پورتر به نکته مهمی اشاره کرد و گفت «ایده مکان سرنخی است که تمام آثار را به هم پیوند می دهد اما نگارخانه از چندین بخش تشکیل شده که آثار هنری هر مکان را جداگانه نمایش می دهد.. مثلا آثاری که جده یا منطقه الشرقیه و بغداد و غزه و شهرهای دیگر را کشف می کنند».
او خاطر نشان کرد «اول از سعودی و درست از جده یعنی محل برگزاری نگارخانه شروع کردیم. اینجا اثر عبد الله العثمان با چراغ های رنگارنگ نئونی را داریم. این اثر «عروس دریایی را در محله البلد دیدم» نام دارد.
العثمان در این اثر جاهای خاطره انگیز و رایحه های دل انگیز و خاطرات بسیاری در محله تاریخی واقع در مرکز جده را جمع کرده و اصالت و تاریخ ریشه دار مثل دریچه های مشبک چوبی و ساختمان های قدیمی را روایت می کند. در این اثر همچنین مناطق ساحلی و دریای جده که میعادگاه خانواده ها است را هم داریم.

پیوند نسل ها
بخش پیوند نسل ها آثار هنرمندان پیشرو و جوانان امروزی را در برمی گیرد. پورتر می گوید «هدفم در این بخش پیوند بین نسل ها بود».
او به دو اثر از عبد الحلیم رضوی و صفیه بن زقر اولین پیشگامان حوزه هنری سعودی که برای تحصیل در رشته های هنری به خارج رفتند اشاره می کند. او می گوید «رضوی در این تابلوی رنگ روغن به زادگاه و محل اقامت خود در کودکی یعنی مکه و جده اشاره کرده و رقص سنتی المزمار را به تصویر کشیده است. رضوی از تکنیک های چاپ در تصویر سازی استفاده کرده است. ما این آثار را از مجموعه هنری او برداشتیم که تا حالا به نمایش گذاشته نشده است».
سرپرست نگارخانه الاماکن با اشاره به آثار هنری خانم صفیه بن زقر می گوید «صفیه را بیشتر از بقیه هنرمندان دوست دارم. وقتی اولین دفعه به خانه صفیه رفتم دیدم یک تابلوی نقاشی روی کاغذ روی دیوار گذاشته است. اکثر مخاطبان نمی دانند که او در نقاشی روی کاغذ هم چیره دست است. البته آثار او در این نگارخانه با تکنیک چاپ است که در آنها از رنگ های مختلف در پس زمینه استفاده می کند. تابلوهای بن زقر مثل یک آرشیو بصری درباره میراث و آثار قدیمی سعودی است. او در مصر بزرگ شد. وقتی به سعودی بازگشت متوجه تحولات فراوانی شد و به همین دلیل تصمیم گرفت این تحولات را به تصویر بکشد. و حالا نوبت می رسد به مجموعه آثار بن زقر که آنها را تراثنا نامیده است. او عروس های مناطق مختلف سعودی را کشیده است. صفیه بن زقر در محله الشام در جده به دنیا آمده و جده برای او عزیز است. او تابلویی از خانه خودش کشیده که در آن دیوارها و کمد شیشه ای با عکس های گوناگون از جمله عکس های دوره جوانی و دفتر نقاشی دوره کودکی او به چشم می خورد. او روی همه چیز نقاشی می کرد؛ کاغذ و کاغذ پاره و دفتر و حتی کارت پرواز».

عکاسی و اماکن خاطره انگیز
عکسی از یک زن در محله البلد در جده روی دیوار نصب شده. شاهدخت ریم الفیصل در اصل این عکس سیاه و سفید را گرفته که به رنگ آبی تبدیل شده است. «اثر هنرمندانه در به کارگیری رنگ است و شاهدخت ریم الفیصل در این اثر با محمد الشمری همکاری کرد». سراغ اثر بعدی می رویم؛ عکسی از امی کت. پورتر گفت «امی کت هنرمند تجسمی و عکاس سه ماه در قالب اقامت هنری ساکن محله البلد بود. او پروژه ای به اسم «عشق همیشگی» داشت و در این قالب از خانه های این منطقه عکس می گرفت. عکس های او آرشیو جالب توجهی در این زمینه است». امی کت به آبی علاقه دارد. رنگ آبی هم از ویژگی های محله البلد است. او از یک در آهنی قدیمی یا دیوارهای آبی عکس گرفته. برخی از عکس های او انتزاعی هستند اما با حال می بینیم که به واقعیت نزدیکند. مثلا در این اثر می توان حتی سوراخ های دیوار را دید».
مجموعه عکس از کودکان محله تاریخی البلد در گوشه سمت چپ گذاشته شده. این کودکان امی کت را به جاهای مختلف می بردند و او هم از آنها عکس گرفته. مثلا اینجا عکسی می بینید که در آن کودکی تنها روی پله سنگی نشسته. اسمش عبده است. این کودک با بقیه بچه هایی که امی کت را همراهی کردند نرفت و کنار مادرش ماند. او اینجا می نشست و منتظر بازگشت آنها به جده می ماند. چندین عکس از بدر عواد هم در اینجا به نمایش گذاشته شده. او تحقیقی درباره بخش شمالی خبر داشت و آنجا تعداد فراوانی عکس گرفت و با افراد مختلف مصاحبه کرد و طبیعت متلاطم شهر خبر را به تصویر کشید.
طالب المری عکس های قشنگ و فوق العاده ای دارد. او از «مکان خاطره انگیز» خود در دریاچه الاصفر و پرندگان مهاجر عکس گرفته و یکی از آنها را در ابعاد بزرگ چاپ کرده که مخاطب را میخکوب می کند.

خاطرات کودکی
تیسیر البطنیجی هنرمند فلسطینی سبک خلاقانه ای در به تصویر کشیدن خاطرات دارد. او عکس می گیرد و عکس چاپی روی کاغذ را رنگ آمیزی می کند. مثلا اینجا مجموعه عکس های او را داریم که درباره خانواده اوست که همه دور از هم و ساکن هر کدام از قاره های جهان شده اند. او اسم این مجموعه را «میهنی به دور از میهن» گذاشته است. تیسیر البطنیجی پس از اینکه با عمو زاده هایش در آمریکا تماس گرفت حس کرد که خود او نیاز به پیوند دوباره با آنهایی دارد که بخشی از گذشته او هستند. تیسیر نوشت «من از بچگی تا حالا عمو زاده هایم را ندیدم. آن موقع همه ساکن غزه بودیم و از این رو مجموعه آثار نقاشی با مداد و آبرنگ درباره خاطراتم با آنها را خلق کردم».
صادق الفراجی از عراق هنرمند تجسمی دیگری است که در این نگارخانه با اثر شگفت انگیز خود به نام «آن درخت در خیابان ابو نواس» حضور دارد. صادق الفراجی این اثر را روی یک تکه کاغذ به سبک کودکانه کشیده؛ درباره درختی که محرم رازهایش است. او زیر این درخت می نشسته و خانه دومش بوده.
کاتالینا سوینبرن هنرمند تجسمی شرکت کننده در نگارخانه الاماکن برگ های کتاب های مطالعات باستان شناسی را بریده و بریده ها را دوباره و به صورت متفاوت چیده. «مطالب دو کتاب را با هم آمیخته. نمی شود نوشته ها را خواند. البته کاتالینا عمدا نوشته ها را به صورت ناخوانا تنظیم و یک موزاییک کاغذی خلق کرده است».


دیواری از جنس کاغذ پاره

اثر اسماء باهمیم جلب نظر می کند. مخاطب با یک دیوار روبرو می شود. اسماء این اثر با الهام از سنت دیرینه ای که در خانه خاله اش در منطقه البلد در جده دیده خلق کرده است. مردم دعا لای درز دیوار می گذاشتند. او در این اثر دیواری به سبک خودش درست کرده و لای درز آن کاغذهای با نوشته های نامفهوم گذاشته است. اثر او شبیه یک تندیس سنگی متروکه در زباله است. او از قطعه های چوبی استفاده کرده شبیه خانه کوچکی که شکل و شمایل آن مشخص نیست. سنگ ها و چوب ها و مهم تر از اینها کاغذ پاره هایی شبیه حیواناتی که به زور لا به لای درز دیوار چپانده شده اند.

مکان های تخیلی
تابلوهای شادیه عالم مملو از دنیاهای تخیلی و داستان های تخیلی و افسانه ای است. او درباره این آثار می گوید «مکان های واقعی موقتی هستند اما اماکن تخیلی برای نسل های بعدی می مانند».
او افزود «این تابلوها را با الهام از شخصیت های افسانه ای کتاب تخیلی رجاء عالم، خواهرم خلق کردم».
اثر هنری آخر این نگارخانه درباره مکه و پرده کعبه با گلدوزی های متنوع آن، مکان خاطره انگیز عایشه خالد هنرمند تجسمی است. او با دقت چیزهایی شبیه گلدوزی طلاکاری خلق کرده اما به جای نخ از سنجاق های طلایی استفاده کرده است. سر سنجاق ها روی پارچه بیرون زده. این اثر بسیار زیبا و منحصر به فرد است و پشت پارچه که سنجاق ها قرار دارند اثر دیگری بروز می کند.
طیف وسیعی از هنرمندان و هنرجویان در نگارخانه الاماکن به مدیریت شاهدخت جواهر بنت ماجد بن عبد العزیز شرکت کرده اند. نگارخانه الاماکن در جده از ۳ مارس تا ۳ ژوئن ۲۰۲۲ برگزار و از ۳۰ ژوئن تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ به موسسه اثراء در ظهران منتقل می شود.



سعودی با ثبت ۸ سایت باستانی در یونسکو به هدف ۲۰۳۰ رسید



روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
TT

سعودی با ثبت ۸ سایت باستانی در یونسکو به هدف ۲۰۳۰ رسید



روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)

هشتمین سایت باستانی سعودی در فهرست یونسکو (سازمان علمی و آموزشی و فرهنگی جهان) ثبت شد و بدین ترتیب سعودی به هدف سند چشم انداز ۲۰۳۰ رسید. منطقه باستانی الفاو واقع در جنوب ریاض روز شنبه (۲۷ جولای) در جریان چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی در نیودلهی هند در فهرست یونسکو قرار گرفت.
منظر فرهنگی «الفاو» به عنوان هشتمین سایت فرهنگی بسیار ارزشمند میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شد. شهر «هگرا» در العلا و «حی الطریف» در منطقه باستانی الدرعیه و منطقه تاریخی جده و هنرهای صخره نگاری در حائل و واحه احساء و منطقه فرهنگی «حمی» در نجران و منطقه حفاظت شده «عروق بنی معارض» در سعودی پیش از این در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده اند.
شاهزاده بدر بن عبد الله بن فرحان وزیر فرهنگ در اکانت خود در شبکه اجتماعی «اکس» گفت «وزارت فرهنگ با ثبت منطقه باستانی «الفاو» در فهرست میراث جهانی یونسکو به هدف سند چشم انداز ۲۰۳۰ که ثبت ۸ منطقه باستانی در یونسکو است رسید.
عملکرد موفق دست اندرکاران حوزه فرهنگ سعودی در ثبت مناطق باستانی و تاریخی این کشور در فهرست یونسکو در سال های گذشته باعث شد تا میراث طبیعی و زیست محیطی این کشور در کانون توجه جهان و گردشگران قرار بگیرد و نیز اقدامات متنوعی برای حفاظت از تنوع طبیعی و اجرای ابتکار عمل های خلاقانه در حوزه صیانت از محیط زیست اجرا شود.
وزیر فرهنگ سعودی گفت «این گام ثمره توجه گسترده ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین و شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز ولیعهد و نخست وزیر به حوزه میراث ملی و فرهنگی است».
او افزود «ثبت مناطق باستانی و فرهنگی به عنوان میراث ملموس و ناملموس یونسکو بیانگر پیشینه ژرف تاریخی و نقش پیشروی سعودی برای حفاظت از میراث مشترک جهانی در قالب سند چشم انداز ۲۰۳۰ است. در این سند بر اهمیت افتخار به هویت ملی که میراث ملی بوده تاکید شده است.

روستای «الفاو» سکونتگاه بسیاری از سلسله های پادشاهی و تمدن های کهن (واس)
شاهزاده بدر بن عبد الله بن فرحان یادآور شد «سعودی به اهمیت میراث ملی و فرهنگی و صیانت از آن و اطلاع رسانی در مورد آن در سطح بین المللی پی برده است و این اقدامات می تواند بستر محکمی برای حال و نقشه راهی برای کار و فعالیت آینده فراهم کند».
وزیر فرهنگ سعودی توضیح داد «این وزارتخانه به تلاش برای توسعه و توجه به میراث ملی و مطرح کردن آن در سطح جهان ادامه می دهد تا این سایت های باستانی پایدار بمانند و به نسل های بعدی منتقل شوند».
منطقه «الفاو» در محوطه ۲.۵۰ کیلومتر مربع در اطراف ربع الخالی در استان وادی الدواسر در جنوب منطقه ریاض قرار دارد و یک منطقه حائل ۲۷۵ کیلومتر مربعی دور تا دور آن را گرفته است. «الفاو» یک گذرگاه تنگ بین بیابان ربع الخالی و رشته کوه های طویق است. «الفاو» پایتخت نخستین پادشاهی کنده بوده و نقش و موقعیت برجسته ای در شبه جزیره عرب از نیمه قرن اول قبل از میلاد تا اوایل قرن چهارم میلادی داشت. این منطقه با توجه به پیشینه تاریخی و باستانی از جمله بزرگ ترین و شناخته شده ترین مقاصد باستانی در سعودی و یکی از مهم ترین مناطق تاریخی در جهان است.

روستای «الفاو» پایتخت پادشاهی کهن کنده در شبه جزیره عرب بوده است (واس)
منطقه الفاو در قدیم مرکز تجاری مهم و محل تردد کاروان های فلزات و غلات و پارچه بوده است. کاروان ها از مقصد پادشاهی سبا و معین و قتبان و حضرموت و حمیر از الفاو رد می شدند و به سمت نجران و از آنجا به الافلاج و سپس الیمامه و بعد نیز به طرف شرق یعنی خلیج و شمال به عراق و شام می رفتند.
«الفاو» یکی از نمادهای تعامل سازنده بین انسان و طبیعت است و نقش و نگارهای بسیاری متعلق به دوران قدیم و مقبره های غول پیکر با سازه های مشخص و همگام با نقش و نگارهای باستانی در «الفاو» وجود دارد. نمادها و آثار معماری فراوانی از منطقه کاروانسراها که در «الفاو» قرار داشته هنوز به چشم می خورد؛ از جمله محوطه باستانی با سیستم های آبیاری متنوع که کشفیات تاریخی و صخره نگاره های جذاب و دیدنی و کتیبه های باستانی فراوانی را در خود جای داده است.
نمایندگی سعودی در یونسکو تلاش گسترده ای برای ثبت این مناطق باستانی سعودی انجام داد. این اقدامات با هدایت «کمیسیون میراث ملی» و همکاری «کمیته ملی فرهنگ و علوم و آموزش» سعودی و مقامات محلی ریاض و «مرکز ملی افزایش پوشش گیاهی» و «دانشگاه ملک سعود» و «جامعه بومی» استان وادی الدواسر صورت گرفتند.

روستای «الفاو» پیشینه فرهنگی سترگ و جایگاه تاریخی دارد (واس)
کمیسیون میراث ملی سعودی تلاش های بی وقفه برای حفاظت از میراث فرهنگی پربار سعودی و معرفی آن در سطح داخلی و خارجی انجام می دهد تا روایتگر غنای تاریخ و فرهنگ این کشور به عنوان سکونتگاه تمدن های انسانی متعدد در طول تاریخ باشد.