جواهرات جرمی موریس: ترکیبی از اصالت و مدرنیته

جرمی موریس: بازار پر شده از مدل های خلاقانه اما قوی ترها دوام می آورند

جواهرات جرمی موریس: ترکیبی از اصالت و مدرنیته
TT

جواهرات جرمی موریس: ترکیبی از اصالت و مدرنیته

جواهرات جرمی موریس: ترکیبی از اصالت و مدرنیته

جرمی موریس می گوید چهره ها و نام ها را به خاطر نمی آورد اما با این حال هیچ گاه قطعات جواهر با سنگ های قیمتی را فراموش نمی کند. همه جزئیات قطعه در خاطر او می ماند و از همان نگاه اول آن را به یاد می آورد.
جرمی موریس طراح و مدیر عامل خانه جواهر دیوید موریس است که هنوز خانوادگی مانده و از استقلال مالی و هنری برخوردار است.
این برند در سال ۱۹۶۵ تاسیس شد و اداره کمپانی در ۲۰۰۳ از دیوید موریس به پسرش جرمی رسید.
جرمی موریس با زرق و برق سنگ های قیمتی و جواهرات بزرگ شد. از این رو، علاقه شدید او به جواهرات چندان جای تعجب ندارد.
جرمی موریس هم نسل پدرش نیست و در دوره شور و شوق جوانی مدیریت برند را به دست گرفت اما با این حال شیوه مدیریت کمپانی تغییر نکرد. سایز جواهرات بزرگ و سبک برش و برق انداختن جواهرات رنگ شاد یا تیره دست نخورده باقی ماندند.
پدر فهمید کار را به کاردان سپرده و میراث او با مدیریت فرزندش از بین نمی رود و اینکه هر دو دیدگاه هنری مشترکی دارند.
جرمی موریس می گوید اگرچه اختیارات کامل و آزادی مطلق برای تغییر مدل ها بر اساس سلیقه شخصی خودم دارم اما نیازی نیست چیزی را تغییر دهم.
او گفت «برندی که پدرم از خود به جا گذاشت هنوز شیک و مدرن است و هیچ وقت از مد نمی رود. مدل ها به کمی دستکاری نیاز داشتند تا به مدل های مدرن تبدیل شوند».
جرمی خاطر نشان کرد «نگاه مشتریان دوره شصت و نود میلادی به جواهرات نسبت به نگاه خانم های امروزی تفاوت دارد».
جرمی با کمی دستکاری تلاش کرد تا شکل و شمایل مدرن به مدل ها بدهد و آنها را به همه هنرهای مدرن مورد علاقه اش تزیین نمود. او علاقه شدیدی به سنگ های قیمتی رنگی دارد و آنها را در مدل های بی نظیری به کار برد.
او گفت «سنگ های قیمتی رنگی مجال بیشتری برای خلاقیت و ساخت قطعه های هنری دارند. این آزادی عمل در واقع بیانگر نوعی رفاه مندی است». مناسبات بین طراحان جواهرات و بازار در حال حاضر دستخوش تغییر شده اما او که یک کمپانی خانوادگی را اداره می کند خود را ملزم به رعایت باید و نبایدها و نیازمندی های بازار نمی داند. او خود را موظف به پیروی از ذوق هنری خاص و معیارهایی می بیند که پدرش وضع کرده است.
اما وضعیت برندهای معروف دیگر تغییر کرده و برندهایی مثل پوملاتو و بولگاری و غیره زیر مجموعه گروه های بزرگی همچون کیرینگ و ال وی ام هاش و ریچمون شده اند.
کمپانی دیوید موریس از استقلال عمل برخوردار است. این استقلال در فعالیت نه تنها تاثیر بدی روی عملکرد این خانه جواهرات نداشته بلکه به یکی از کمپانی های معروف و بزرگ جواهرات تبدیل شده و بازارهای بیشتری برای خود دست و پا کرده است.
برند دیوید موریس علاوه بر آمریکا و اروپا و هنگ کنگ و مناطق دیگر در چند سال گذشته فروشگاه های زنجیره ای در خاورمیانه مثل ریاض و دبی و ابوظبی افتتاح کرده است.
جرمی موریس می گوید «فروشگاه های دیگری نیز در آینده افتتاح خواهد شد. خانم های امروزی مرتب در حال رفت و آمد و سفر هستند. آنها به دنبال قطعات تک می گردند».
او یادآور شد «بازار جواهرات پر شده از کمپانی های پرآوازه. علاوه بر این طراحان جوان هم وارد این حوزه شده اند و ثابت کردند که از قابلیت موفقیت و ارائه کارهای حرفه ای برخوردارند. اما همیشه این قوی ترها هستند که دوام می آورند».
جرمی خاطر نشان کرد «مدل های فراوانی هر ساله عرضه می شوند که همه طبق مد روز هستند. ما طراحان اغلب تحت تاثیر مشتری و نیازمندی های مشتریان قرار می گیریم. البته این نیازمندی ها لذت کار طراحی ها را بیشتر می کند چرا که مجبوریم مرتب خلاقیت به خرج بدهیم و مجال استراحت یا نفس کشیدن نداریم. رقبا هم همیشه سعی می کنند کارهای ویژه و منحصر به فرد روانه بازار کنند».
او افزود «به عنوان مثال، کار طراحی و ساخت دستبند الماس شش ضلعی دو سال طول کشید. بعد ما با همکاری متخصصان الماس دوباره شروع کردیم به تراش دستی قطعات و سپس آنها را جاسازی کردیم تا گوشه ها معلوم نباشد.  در هفته اوت کوتور در ژانویه ۲۰۲۰ از این روش جدید تراش دستی رونمایی کردیم».
جرمی در ادامه گفت «یک جفت گوشواره اوپال سیاه استرالیا ۸۵ عیار به محض اینکه کار ساختش تمام شد به فروش رفت».
حالا شاید اوپال بر خلاف الماس و یاقوت یک سنگ قیمتی یا کمیاب نباشد اما دسترسی جرمی به این قطعه با حفظ همه رنگ های اصیلش پس از تراش یک خبر هیجان انگیز و مهم برای او به شمار می رود.
جرمی در کنار ساخت و طراحی جواهرات با سنگ های قیمتی و کمیاب برای طبقه مرفه اما بانوان جوان را از یاد نبرده است. نسل جدید که در عرصه امروزی ابراز وجود کرده اند به طراحان یادآوری می کنند آنها آینده را خواهند ساخت و باید به آنها توجه کرد. پس باید از جوانی آنها را به این کمپانی جذب نمود تا بعدها مشتری پروپا قرصش شوند.
دیوید موریس دو مجموعه زیورآلات «بری» و «میس دیزی» را عرضه کرده و در آنها به نسل جوان توجه شده است. این کالکشن ها از قطعات لوکس اما با قیمت مناسب تشکیل شده و مشتریان می توانند از آنها در مناسبت های گوناگون استفاده کنند.



سعودی با ثبت ۸ سایت باستانی در یونسکو به هدف ۲۰۳۰ رسید



روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
TT

سعودی با ثبت ۸ سایت باستانی در یونسکو به هدف ۲۰۳۰ رسید



روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)

هشتمین سایت باستانی سعودی در فهرست یونسکو (سازمان علمی و آموزشی و فرهنگی جهان) ثبت شد و بدین ترتیب سعودی به هدف سند چشم انداز ۲۰۳۰ رسید. منطقه باستانی الفاو واقع در جنوب ریاض روز شنبه (۲۷ جولای) در جریان چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی در نیودلهی هند در فهرست یونسکو قرار گرفت.
منظر فرهنگی «الفاو» به عنوان هشتمین سایت فرهنگی بسیار ارزشمند میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شد. شهر «هگرا» در العلا و «حی الطریف» در منطقه باستانی الدرعیه و منطقه تاریخی جده و هنرهای صخره نگاری در حائل و واحه احساء و منطقه فرهنگی «حمی» در نجران و منطقه حفاظت شده «عروق بنی معارض» در سعودی پیش از این در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده اند.
شاهزاده بدر بن عبد الله بن فرحان وزیر فرهنگ در اکانت خود در شبکه اجتماعی «اکس» گفت «وزارت فرهنگ با ثبت منطقه باستانی «الفاو» در فهرست میراث جهانی یونسکو به هدف سند چشم انداز ۲۰۳۰ که ثبت ۸ منطقه باستانی در یونسکو است رسید.
عملکرد موفق دست اندرکاران حوزه فرهنگ سعودی در ثبت مناطق باستانی و تاریخی این کشور در فهرست یونسکو در سال های گذشته باعث شد تا میراث طبیعی و زیست محیطی این کشور در کانون توجه جهان و گردشگران قرار بگیرد و نیز اقدامات متنوعی برای حفاظت از تنوع طبیعی و اجرای ابتکار عمل های خلاقانه در حوزه صیانت از محیط زیست اجرا شود.
وزیر فرهنگ سعودی گفت «این گام ثمره توجه گسترده ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین و شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز ولیعهد و نخست وزیر به حوزه میراث ملی و فرهنگی است».
او افزود «ثبت مناطق باستانی و فرهنگی به عنوان میراث ملموس و ناملموس یونسکو بیانگر پیشینه ژرف تاریخی و نقش پیشروی سعودی برای حفاظت از میراث مشترک جهانی در قالب سند چشم انداز ۲۰۳۰ است. در این سند بر اهمیت افتخار به هویت ملی که میراث ملی بوده تاکید شده است.

روستای «الفاو» سکونتگاه بسیاری از سلسله های پادشاهی و تمدن های کهن (واس)
شاهزاده بدر بن عبد الله بن فرحان یادآور شد «سعودی به اهمیت میراث ملی و فرهنگی و صیانت از آن و اطلاع رسانی در مورد آن در سطح بین المللی پی برده است و این اقدامات می تواند بستر محکمی برای حال و نقشه راهی برای کار و فعالیت آینده فراهم کند».
وزیر فرهنگ سعودی توضیح داد «این وزارتخانه به تلاش برای توسعه و توجه به میراث ملی و مطرح کردن آن در سطح جهان ادامه می دهد تا این سایت های باستانی پایدار بمانند و به نسل های بعدی منتقل شوند».
منطقه «الفاو» در محوطه ۲.۵۰ کیلومتر مربع در اطراف ربع الخالی در استان وادی الدواسر در جنوب منطقه ریاض قرار دارد و یک منطقه حائل ۲۷۵ کیلومتر مربعی دور تا دور آن را گرفته است. «الفاو» یک گذرگاه تنگ بین بیابان ربع الخالی و رشته کوه های طویق است. «الفاو» پایتخت نخستین پادشاهی کنده بوده و نقش و موقعیت برجسته ای در شبه جزیره عرب از نیمه قرن اول قبل از میلاد تا اوایل قرن چهارم میلادی داشت. این منطقه با توجه به پیشینه تاریخی و باستانی از جمله بزرگ ترین و شناخته شده ترین مقاصد باستانی در سعودی و یکی از مهم ترین مناطق تاریخی در جهان است.

روستای «الفاو» پایتخت پادشاهی کهن کنده در شبه جزیره عرب بوده است (واس)
منطقه الفاو در قدیم مرکز تجاری مهم و محل تردد کاروان های فلزات و غلات و پارچه بوده است. کاروان ها از مقصد پادشاهی سبا و معین و قتبان و حضرموت و حمیر از الفاو رد می شدند و به سمت نجران و از آنجا به الافلاج و سپس الیمامه و بعد نیز به طرف شرق یعنی خلیج و شمال به عراق و شام می رفتند.
«الفاو» یکی از نمادهای تعامل سازنده بین انسان و طبیعت است و نقش و نگارهای بسیاری متعلق به دوران قدیم و مقبره های غول پیکر با سازه های مشخص و همگام با نقش و نگارهای باستانی در «الفاو» وجود دارد. نمادها و آثار معماری فراوانی از منطقه کاروانسراها که در «الفاو» قرار داشته هنوز به چشم می خورد؛ از جمله محوطه باستانی با سیستم های آبیاری متنوع که کشفیات تاریخی و صخره نگاره های جذاب و دیدنی و کتیبه های باستانی فراوانی را در خود جای داده است.
نمایندگی سعودی در یونسکو تلاش گسترده ای برای ثبت این مناطق باستانی سعودی انجام داد. این اقدامات با هدایت «کمیسیون میراث ملی» و همکاری «کمیته ملی فرهنگ و علوم و آموزش» سعودی و مقامات محلی ریاض و «مرکز ملی افزایش پوشش گیاهی» و «دانشگاه ملک سعود» و «جامعه بومی» استان وادی الدواسر صورت گرفتند.

روستای «الفاو» پیشینه فرهنگی سترگ و جایگاه تاریخی دارد (واس)
کمیسیون میراث ملی سعودی تلاش های بی وقفه برای حفاظت از میراث فرهنگی پربار سعودی و معرفی آن در سطح داخلی و خارجی انجام می دهد تا روایتگر غنای تاریخ و فرهنگ این کشور به عنوان سکونتگاه تمدن های انسانی متعدد در طول تاریخ باشد.