شمارش معکوس ماه رمضان از چند هفته پیش آغاز شد و دست اندرکاران صنعت مد برای جذب بازار خاورمیانه با قطعات جذاب و شیک به تکاپو افتاده اند.
کارشناسان و کسانی که عینک خوش بینی زده اند می گویند ماه رمضان ۲۰۲۱ مثل رمضان ۲۰۲۰ نخواهد بود. روند همه گیری نزولی شده و امید برای بازگشت به روال عادی در ماه رمضان با ضیافت های افطار و سحری در کنار دوستان و خانواده افزایش یافته است. بسیاری از خانه های مد و برندهای جواهرات جهان دستکم به این امید بسته اند و برای طرح های ویژه برای ماه رمضان دست به کار شده اند.
خانه مد و لباس دیور از جمله همین برندها است و با کمک عکاس عرب مازن ابو سرور یک پیام طلاکاری شده تمام عیار به عربی از طریق کالکشن لباس و جواهرات اختصاصی برای منطقه خاورمیانه فرستاده است.
کالکشن «دیور گلد» با یک تیر دو نشان زد. اول: طلا که یکی از نمادهای قدیمی دیور است. دوم: جلب رضایت زنان شرقی که همواره طلا برایشان از منزلت و جایگاه ویژه برخوردار بوده. طلا همیشه زیورآلات گرانبهای مورد علاقه زن شرقی بوده و هست. طلا مایه تقدیر زنانی است که بر این باورند که آن -خواه در لباس یا زیور آلات یا آرایش باشد- موجب استایل شیک می شود و پوست را شفاف و شاداب می کند. نکته جالب اینجاست که طلایی همواره الهام بخش طراحان استایل زیبا و سرتا پا زنانه بوده با این حال، برخلاف قرمز و سیاه و سفید و خاکستری که به ترتیب نماد والنتینو و شانل و دیور هستند طلایی نماد هیچ کدام از برندهای جهانی نشده است.
کالکشن «دیور گلد» گواه این است که طلا قدمت طولانی در این خانه مد دارد و از نیمه قرن گذشته در آنجا ریشه دوانیده است.
ژان کوکتو هنرمند سرشناس فرانسوی گفت بخش دوم نام خانوادگی رفیقش کریستین دیور با اور (طلا) هم قافیه است.
کریستین دیور، بنیانگذار خانه مد دیور دوران کودکی را در ویلای خانواده ای بورژوا در گرانویل نرماندی در دل طبیعت سپری کرد. کریستین دیور در آنجا شیفته رنگ طلایی شد و آن را در طراحی های رمانتیک متعددی در دنیای فشن به کار برد. طرح های خلاقانه کریستین دیور نشان می دهد او همواره از رنگ طلایی برای طراحی های رویایی و زنانه اش کمک می گیرد. رنگ طلایی در طرح های سال ۱۹۴۹ معروف و رفته رفته به رنگ دلپذیر و لطیف تبدیل شد. البته طلایی همواره نماد اقتدار نیست اما با این حال در اغلب طراحی ها حضور دارد.
ماریا گراتزیا چیوری مدیر خلاق فعلی دیور اولین کسی نیست که به اهمیت رنگ طلایی پی برده است. مارک بوهان مدیر سابق دیور در دهه شصت و هفتاد طرح های طلایی رنگ را کلید زد و استایل های یکپارچه طلایی مثل پیراهن طلایی لورین هاتن در فیلم All Fired Up در ۱۹۸۲ خلق کرد.
همزمان با اغاز فعالیت جان گالیانو در ۱۹۹۶ رنگ طلایی در صنعت مد دچار تحول شد. اعتدال و میانه روی در طرح های گالیانو جایی ندارد و او در کالشکن شیک مصر باستان خود در بهار و تابستان ۲۰۰۴ استایل های سرتا پا طلایی عرضه کرد. طلایی در ۲۰۲۱ رنگ گرم و وسوسه کننده شده است. ماریا گراتزیا چیوری در تمام قطعات کالکشن جدید خود برای خاورمیانه، خواه پیراهن مجلسی یا بلوز و دامن یا بلوز و شلوار یا زیور آلات از گرمی شن های بیابان کمک گرفته است. مناظر بیابانی نیز در عکس های مازن ابو سرور نیز به چشم می خورد که نشان می دهد این مجموعه به منطقه خاورمیانه اختصاص دارد و از حال و هوای دلپذیر شرقی برخوردار است. مازن در این عکس ها از طریق زمینه یا مکان یا به واسطه مانکن عرب به خوبی فضای عربی را نشان داده است.
بدین ترتیب، این کالکشن نه تنها طبق خواسته های زن عرب در رفاه و تجمل تنظیم شده بلکه پارامتر دیگری هم در نظر گرفته است. صنعت مد کنونی نیاز به پذیرش دیگری و تنوع و احترام به فرهنگ ها و نژادهای گوناگون دارد. بر کسی پوشیده نیست که موج جدید باعث شده تا دست اندرکاران حوزه مد در جهان مجبور به فرصت آفرینی برای نیروهای نوآور بومی شوند. به هر حال نیروهای بومی آشنایی بیشتری با شرایط محلی دارند و می توانند فرهنگ و اهداف بومی را بهتر بیان کنند.