درام‌های خلیجی در رمضان؛ نوستالژی و محوریت زنان

بیش از ۸ سریال از دهه هفتاد و قبل از آن

 درام‌های خلیجی در رمضان؛ نوستالژی و محوریت زنان
TT

درام‌های خلیجی در رمضان؛ نوستالژی و محوریت زنان

 درام‌های خلیجی در رمضان؛ نوستالژی و محوریت زنان

بازگشت به گذشته در سریال های درام خلیجی در ماه رمضان هر سال پر رنگ تر می شود. اشتیاق روزگار گذشته، نوستالژی در سریال های امسال و پرداختن به دوره قبل از اکتشاف نفت و سرآغاز  دسترسی زنان به حق آموزش و استارت تحرکات مدنی و اتفاقات مهم قرن گذشته به وضوح مشخص است.

لباس های قدیمی و خودروهای کلاسیک و معماری های به زوال رفته در این سریال ها به نمایش گذاشته می شود. اما پرسش اینجاست که آثار تلویزیونی رمضانی که ما را به دهه هفتاد و قبل از آن می برند بیانگر کمبود طرح و ایده مغایر با فضای کنونی اند؟

رویدادهای سریال «شلیوی ناش» در دهه هفتاد میلادی اتفاق می افتد. شلیویح و ناشی دو نقش اصلی این سریال دو دوست بوده که در صدد عبور از شرایط فقر و تنگدستی اند. عبد الله السدحان و یعقوب عبدالله بازیگران نقش اول هستند. دکوراسیون و سبک زندگی از دهه هفتاد الهام گرفته.

سریال «ناموس» هم در دوره هفتاد روی می دهد. این درام درباره سبک زندگی و رویدادهای آن دوران در کویت تحت پوشش هاله ای از ابهام است.

«ناموس» را جاسم المهنا کارگردانی کرده و محمد المنصور و هیفاء عادل و جاسم النبهان و خالد امین بازیگران نقش اصلی هستند.
حیات الفهد بازیگر پیشکسوت کویتی که پارسال مخاطبان را در سریال «ام هارون» به دهه شصت میلادی برد اینک در سریال «مارگارت» ظاهر می شود. حیات اینجا نقش زنی را بازی می کند که در منطقه خلیج عربی در دهه شصت و هفتاد میلادی می زیسته. این فیلم تم قدیمی متعلق به آن دوره دارد.

سریال درام «سما عالیه» هم در دهه شصت میلادی اتفاق می افتد و با رویدادهای گوناگون گرفتاری و مشکلات زنان کویتی را در چند دهه به تصویر می کشد. داستان با ازدواج یک مرد روشنفکر و شهری با دختری مذهبی و محافظه کار ازدواج آغاز می شود. سریال «سما عالیه» ساخته محمد دحام الشمری است و بازیگران آن جاسم النبهان و زهره الخرجی و حمد العمانی و شیماء‌ سلیمان هستند.

«الوصیه الغائبه» یکی دیگر از درام های رمضانی است که زندگی جامعه کویت را از دهه ۵۰ تا ۷۰ قرن پیشین بازگو و روابط بین مردم و مشکلاتشان در آن دوره را ترسیم می کند.

نکته جالب است که یک روستای کامل با معماری و محله ها و خانه های قدیمی برای فیلمبرداری ساخته شده است. نقش اصلی این فیلم را جاسم النبهان و عبد الرحمان العقل و زهره عرفات و عبد الامام عبد الله بازی می کنند.
«الروح و الریه» سریال درامی است که در دوره نود میلادی اتفاق می افتد و درباره زنی به نام «آمنه» است. سریال درباره رویدادهای مهم و سرنوشت ساز زندگی اعضای خانواده آمنه است. انفال الدویسان سناریوست و منیر الزعبی کارگردان سریال است. زهره عرفات و هبه الدری و یعقوب عبد الله و عبد الله الترکمانی بازیگران اصلی سریال هستند.
نوستالژی در سریال های کمدی نیز تاثیر گذار بوده است. اتفاقات سریال «غریب» در دوره پنجاه تا شصت میلادی رخ می دهد و طارق العلی نقش اصلی آن را بازی می کند. سریال «حامض حلو» اماراتی نیز تصویرگر شرایط اجتماعی این کشور در بیشتر از ۵۰ سال گذشته است.
از سوی دیگر، نکته جالب در سریال های خلیجی امسال این است که زنان نقش اصلی اغلب آنها هستند و نام این آثار نیز برگرفته از خود این زنان است. به عنوان مثال سریال «مارگریت» با بازی حیات الفهد و سریال «امینه حاف» دو نمونه بارز این آثار هستند. موضوع «امینه حاف» درباره «امینه» نقش اصلی این سریال مشوق است. امینه متوجه می شود که شوهرش مقادیر زیادی پول پنهان می کند و به او نگفته. امینه تصمیم می گیرد این پول را خرج کند اما گرفتار مشکلات و دردسرهای پایان ناپذیر می شود. الهام الفضاله نقش اصلی فیلم است.

هدی حسین بازیگر پیشکسوت کویتی عراقی الاصل نیز در سریال «الناجیه الوحیده» بازی می کند. او نقش اصلی دارد. سریال درباره زنی است که از آتش سوزی در خانه اش نجات پیدا می کند اما تمامی اعضای خانواده جان خود را از دست می دهد. زندگی او زیر و رو می شود. منا النوفلی فیلمنامه نویس و لمیاء طارق و جمال الردهان و محمد العلوی و فوز الشطی در کنار هدی حسین نقش اصلی سریال هستند.

از جریان نوستالژی و فیلم های زنان که بگذریم سریال های خلیجی دیگری نیز در ماه رمضان امسال پخش می شوند؛ مثل سریال «ممنوع التجول» که درباره پیامدهای همه گیری کرونا بر جامعه است. ناصر القصبی و برخی از ستارگان سینمای سعودی در این سریال نقش آفرینی می کنند.

سریال «الدیک الازرق» درباره دو مردی است که اتفاقات طنز و خنده دار برای آنها اتفاق می افتد. عبد الله السدحان و بیومی فواد بازیگران اصلی هستند.

در پایان سریال «ربع نجمه» را داریم که درباره رویدادهای طنز آلود بین کارکنان یک هتل و مسافران با بازی طارق الحربی است.

 



سعودی با ثبت ۸ سایت باستانی در یونسکو به هدف ۲۰۳۰ رسید



روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
TT

سعودی با ثبت ۸ سایت باستانی در یونسکو به هدف ۲۰۳۰ رسید



روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)

هشتمین سایت باستانی سعودی در فهرست یونسکو (سازمان علمی و آموزشی و فرهنگی جهان) ثبت شد و بدین ترتیب سعودی به هدف سند چشم انداز ۲۰۳۰ رسید. منطقه باستانی الفاو واقع در جنوب ریاض روز شنبه (۲۷ جولای) در جریان چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی در نیودلهی هند در فهرست یونسکو قرار گرفت.
منظر فرهنگی «الفاو» به عنوان هشتمین سایت فرهنگی بسیار ارزشمند میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شد. شهر «هگرا» در العلا و «حی الطریف» در منطقه باستانی الدرعیه و منطقه تاریخی جده و هنرهای صخره نگاری در حائل و واحه احساء و منطقه فرهنگی «حمی» در نجران و منطقه حفاظت شده «عروق بنی معارض» در سعودی پیش از این در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده اند.
شاهزاده بدر بن عبد الله بن فرحان وزیر فرهنگ در اکانت خود در شبکه اجتماعی «اکس» گفت «وزارت فرهنگ با ثبت منطقه باستانی «الفاو» در فهرست میراث جهانی یونسکو به هدف سند چشم انداز ۲۰۳۰ که ثبت ۸ منطقه باستانی در یونسکو است رسید.
عملکرد موفق دست اندرکاران حوزه فرهنگ سعودی در ثبت مناطق باستانی و تاریخی این کشور در فهرست یونسکو در سال های گذشته باعث شد تا میراث طبیعی و زیست محیطی این کشور در کانون توجه جهان و گردشگران قرار بگیرد و نیز اقدامات متنوعی برای حفاظت از تنوع طبیعی و اجرای ابتکار عمل های خلاقانه در حوزه صیانت از محیط زیست اجرا شود.
وزیر فرهنگ سعودی گفت «این گام ثمره توجه گسترده ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین و شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز ولیعهد و نخست وزیر به حوزه میراث ملی و فرهنگی است».
او افزود «ثبت مناطق باستانی و فرهنگی به عنوان میراث ملموس و ناملموس یونسکو بیانگر پیشینه ژرف تاریخی و نقش پیشروی سعودی برای حفاظت از میراث مشترک جهانی در قالب سند چشم انداز ۲۰۳۰ است. در این سند بر اهمیت افتخار به هویت ملی که میراث ملی بوده تاکید شده است.

روستای «الفاو» سکونتگاه بسیاری از سلسله های پادشاهی و تمدن های کهن (واس)
شاهزاده بدر بن عبد الله بن فرحان یادآور شد «سعودی به اهمیت میراث ملی و فرهنگی و صیانت از آن و اطلاع رسانی در مورد آن در سطح بین المللی پی برده است و این اقدامات می تواند بستر محکمی برای حال و نقشه راهی برای کار و فعالیت آینده فراهم کند».
وزیر فرهنگ سعودی توضیح داد «این وزارتخانه به تلاش برای توسعه و توجه به میراث ملی و مطرح کردن آن در سطح جهان ادامه می دهد تا این سایت های باستانی پایدار بمانند و به نسل های بعدی منتقل شوند».
منطقه «الفاو» در محوطه ۲.۵۰ کیلومتر مربع در اطراف ربع الخالی در استان وادی الدواسر در جنوب منطقه ریاض قرار دارد و یک منطقه حائل ۲۷۵ کیلومتر مربعی دور تا دور آن را گرفته است. «الفاو» یک گذرگاه تنگ بین بیابان ربع الخالی و رشته کوه های طویق است. «الفاو» پایتخت نخستین پادشاهی کنده بوده و نقش و موقعیت برجسته ای در شبه جزیره عرب از نیمه قرن اول قبل از میلاد تا اوایل قرن چهارم میلادی داشت. این منطقه با توجه به پیشینه تاریخی و باستانی از جمله بزرگ ترین و شناخته شده ترین مقاصد باستانی در سعودی و یکی از مهم ترین مناطق تاریخی در جهان است.

روستای «الفاو» پایتخت پادشاهی کهن کنده در شبه جزیره عرب بوده است (واس)
منطقه الفاو در قدیم مرکز تجاری مهم و محل تردد کاروان های فلزات و غلات و پارچه بوده است. کاروان ها از مقصد پادشاهی سبا و معین و قتبان و حضرموت و حمیر از الفاو رد می شدند و به سمت نجران و از آنجا به الافلاج و سپس الیمامه و بعد نیز به طرف شرق یعنی خلیج و شمال به عراق و شام می رفتند.
«الفاو» یکی از نمادهای تعامل سازنده بین انسان و طبیعت است و نقش و نگارهای بسیاری متعلق به دوران قدیم و مقبره های غول پیکر با سازه های مشخص و همگام با نقش و نگارهای باستانی در «الفاو» وجود دارد. نمادها و آثار معماری فراوانی از منطقه کاروانسراها که در «الفاو» قرار داشته هنوز به چشم می خورد؛ از جمله محوطه باستانی با سیستم های آبیاری متنوع که کشفیات تاریخی و صخره نگاره های جذاب و دیدنی و کتیبه های باستانی فراوانی را در خود جای داده است.
نمایندگی سعودی در یونسکو تلاش گسترده ای برای ثبت این مناطق باستانی سعودی انجام داد. این اقدامات با هدایت «کمیسیون میراث ملی» و همکاری «کمیته ملی فرهنگ و علوم و آموزش» سعودی و مقامات محلی ریاض و «مرکز ملی افزایش پوشش گیاهی» و «دانشگاه ملک سعود» و «جامعه بومی» استان وادی الدواسر صورت گرفتند.

روستای «الفاو» پیشینه فرهنگی سترگ و جایگاه تاریخی دارد (واس)
کمیسیون میراث ملی سعودی تلاش های بی وقفه برای حفاظت از میراث فرهنگی پربار سعودی و معرفی آن در سطح داخلی و خارجی انجام می دهد تا روایتگر غنای تاریخ و فرهنگ این کشور به عنوان سکونتگاه تمدن های انسانی متعدد در طول تاریخ باشد.