چرا سکانس های مصری فیلم های خارجی در مصر فیلمبرداری نمی شوند؟

صحنه هایی از قاهره در فیلم «ناپلئون» در مراکش فیلمبرداری شدند

ابوالهول در یکی از سکانس های فیلم (کمپانی تولید کننده)
ابوالهول در یکی از سکانس های فیلم (کمپانی تولید کننده)
TT

چرا سکانس های مصری فیلم های خارجی در مصر فیلمبرداری نمی شوند؟

ابوالهول در یکی از سکانس های فیلم (کمپانی تولید کننده)
ابوالهول در یکی از سکانس های فیلم (کمپانی تولید کننده)

تریلر فیلم سینمایی آمریکایی «ناپلئون» که توسط کمپانی « Columbia» و اپل اکران شده جنجالی شده است. این فیلم درباره به قدرت رسیدن ناپلئون بناپارت و بلندپروازی های اوست که در نهایت او را در دهه نخستین قرن نوزدهم به راس امپراتوری فرانسه رساند. این فیلم که ۲۲ نوامبر در آمریکا روی پرده می رود به رابطه ناپایدار ناپلئون و همسرش ژوزفین نیز پرداخته است. واکین فینیکس برنده اسکار نقش ناپلئون و ونسا کربی نقش ژوزفین را بازی می کنند. ستارگان دیگری نیز در این فیلم ساخته ریدلی اسکات ایفای نقش کرده اند همچون لودیوین سنیه و بن مایلز و طاهر رحیم بازیگر فرانسوی الجزایری تبار.

تریلر فیلم ناپلئون در مصر جنجال متفاوتی داشته است چون صحنه های حماسی و سکانس هایی از اهرام های جیزه و ابوالهول به همراه یک صحنه سریع از بازیگر نقش اول را نشان می دهد که در حال حمله توپخانه ای به اهرام های جیزه در جریان حمله فرانسه به مصر (۱۷۹۸-۱۸۰۱) است. این صحنه ها در مراکش فیلمبرداری شده اند.

پوستر فیلم (کمپانی تولید فیلم ناپلئون)

کاربران شبکه های اجتماعی از حملات توپخانه ای به اهرام های مصر انتقاد کردند و گفتند که این موضوع بی پایه و اساس است. عده دیگری از کاربران سوال کردند که چرا کمپانی های تولید فیلم مطرح دنیا برای فیلمبرداری سکانس هایی از مصر به سراغ کشورهای دیگر می روند و در خود مصر فیلمبرداری نمی کنند؟
کارشناسان می گویند که پاسخ به این سوال حکایت یک مشکل دیرینه است چون تصویربرداری از مصر در فیلم های جهانی که در کشورهای دیگر انجام می شود صرفا مال امروز و دیروز نیست و این زخم کهن همزمان با تولیدات مشابه دوباره سرباز می کند چه بسا رویدادهای برخی از فیلم های هالیوود در مصر اتفاق می افتد اما تصویربرداری در مراکش انجام می شود.
امیر رمسیس کارگردان سینما در این باره می گوید «دولت مراکش به سینماگران مطرح دنیا تسهیلاتی می دهد که مصر نمی دهد مثل تسهیلات مالیاتی و دکوراسیون و غیره».
او در گفتگو با «الشرق الاوسط» افزود «مراکش عملکرد موفقی در جذب فیلمسازان خارجی داشته چون تسهیلات فراوانی ارایه می کند و تیم های فنی مراکشی تجربه و سابقه همکاری طولانی با خارجی ها دارند اما ما در مصر مشکلات نظارتی و گمرکی داریم».
مساله فیلمبرداری فیلم های جهانی در سرزمین فراعنه همواره مورد توجه مقامات ارشد دولتی این کشور بوده؛ از جمله ابراهیم محلب و حازم الببلاوی و پژوهش ها و مطالعات فراوانی در این زمینه شده اما به مرحله عمل نرسیده است. اندرو محسن منتقد سینما در این باره به «الشرق الاوسط» گفت «ما همواره در مصر صرفا پژوهش و تحقیقاتی انجام دادیم اما هیچگاه راهکار اجرایی نداشتیم».
او در ادامه اضافه کرد «کشورهایی مثل مراکش و اردن تسهیلات فراوانی در زمینه اعطای مجوز و دخالت نکردن در محتوا و امتیازات مالی مثل بازگرداندن بخشی از هزینه های فیلمبرداری در قالب خدمات اضافی به تصویربرداری فیلم های خارجی در این کشورها ارایه می کنند. نهادهایی وجود دارند که این مسئولیت را بر عهده گرفتند».
محسن تاکید کرد «اگرچه ساخت فیلم در مصر چندان هزینه بردار نیست اما مشکل اصلی اقدامات وقت گیر برای گرفتن مجوزهای مورد نیاز است. راه حل این است که یک نهاد مسئولیت اعطای تسهیلات برای تصویربرداری فیلم های خارجی را برعهده بگیرد و در جشنواره های بزرگ آن را تبلغ کند. می توان تسهیلات بیشتری و تجهیزات سینمایی مورد نظر را تهیه کرد. راهکارها مشخص هستند اما باید اجرا شوند».

پوستر فیلم (کمپانی تولید فیلم ناپلئون)

از سوی دیگر خالد عبد الجلیل مشاور وزیر فرهنگ مصری و رئیس سازمان نظارت بر تولیدات هنری در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت «دولت مصر پس از مطالعات چندین ماه پروژه جدیدی برای ایجاد یک سازمان سینمایی مصری راه اندازی می کند که وظیفه ارایه تسهیلات برای تصویربرداری فیلم های مصری و خارجی را دارد».



سعودی با ثبت ۸ سایت باستانی در یونسکو به هدف ۲۰۳۰ رسید



روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
TT

سعودی با ثبت ۸ سایت باستانی در یونسکو به هدف ۲۰۳۰ رسید



روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)
روستای الفاو هشتمین منطقه باستانی سعودی در فهرست یونسکو است (واس)

هشتمین سایت باستانی سعودی در فهرست یونسکو (سازمان علمی و آموزشی و فرهنگی جهان) ثبت شد و بدین ترتیب سعودی به هدف سند چشم انداز ۲۰۳۰ رسید. منطقه باستانی الفاو واقع در جنوب ریاض روز شنبه (۲۷ جولای) در جریان چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی در نیودلهی هند در فهرست یونسکو قرار گرفت.
منظر فرهنگی «الفاو» به عنوان هشتمین سایت فرهنگی بسیار ارزشمند میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شد. شهر «هگرا» در العلا و «حی الطریف» در منطقه باستانی الدرعیه و منطقه تاریخی جده و هنرهای صخره نگاری در حائل و واحه احساء و منطقه فرهنگی «حمی» در نجران و منطقه حفاظت شده «عروق بنی معارض» در سعودی پیش از این در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده اند.
شاهزاده بدر بن عبد الله بن فرحان وزیر فرهنگ در اکانت خود در شبکه اجتماعی «اکس» گفت «وزارت فرهنگ با ثبت منطقه باستانی «الفاو» در فهرست میراث جهانی یونسکو به هدف سند چشم انداز ۲۰۳۰ که ثبت ۸ منطقه باستانی در یونسکو است رسید.
عملکرد موفق دست اندرکاران حوزه فرهنگ سعودی در ثبت مناطق باستانی و تاریخی این کشور در فهرست یونسکو در سال های گذشته باعث شد تا میراث طبیعی و زیست محیطی این کشور در کانون توجه جهان و گردشگران قرار بگیرد و نیز اقدامات متنوعی برای حفاظت از تنوع طبیعی و اجرای ابتکار عمل های خلاقانه در حوزه صیانت از محیط زیست اجرا شود.
وزیر فرهنگ سعودی گفت «این گام ثمره توجه گسترده ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین و شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز ولیعهد و نخست وزیر به حوزه میراث ملی و فرهنگی است».
او افزود «ثبت مناطق باستانی و فرهنگی به عنوان میراث ملموس و ناملموس یونسکو بیانگر پیشینه ژرف تاریخی و نقش پیشروی سعودی برای حفاظت از میراث مشترک جهانی در قالب سند چشم انداز ۲۰۳۰ است. در این سند بر اهمیت افتخار به هویت ملی که میراث ملی بوده تاکید شده است.

روستای «الفاو» سکونتگاه بسیاری از سلسله های پادشاهی و تمدن های کهن (واس)
شاهزاده بدر بن عبد الله بن فرحان یادآور شد «سعودی به اهمیت میراث ملی و فرهنگی و صیانت از آن و اطلاع رسانی در مورد آن در سطح بین المللی پی برده است و این اقدامات می تواند بستر محکمی برای حال و نقشه راهی برای کار و فعالیت آینده فراهم کند».
وزیر فرهنگ سعودی توضیح داد «این وزارتخانه به تلاش برای توسعه و توجه به میراث ملی و مطرح کردن آن در سطح جهان ادامه می دهد تا این سایت های باستانی پایدار بمانند و به نسل های بعدی منتقل شوند».
منطقه «الفاو» در محوطه ۲.۵۰ کیلومتر مربع در اطراف ربع الخالی در استان وادی الدواسر در جنوب منطقه ریاض قرار دارد و یک منطقه حائل ۲۷۵ کیلومتر مربعی دور تا دور آن را گرفته است. «الفاو» یک گذرگاه تنگ بین بیابان ربع الخالی و رشته کوه های طویق است. «الفاو» پایتخت نخستین پادشاهی کنده بوده و نقش و موقعیت برجسته ای در شبه جزیره عرب از نیمه قرن اول قبل از میلاد تا اوایل قرن چهارم میلادی داشت. این منطقه با توجه به پیشینه تاریخی و باستانی از جمله بزرگ ترین و شناخته شده ترین مقاصد باستانی در سعودی و یکی از مهم ترین مناطق تاریخی در جهان است.

روستای «الفاو» پایتخت پادشاهی کهن کنده در شبه جزیره عرب بوده است (واس)
منطقه الفاو در قدیم مرکز تجاری مهم و محل تردد کاروان های فلزات و غلات و پارچه بوده است. کاروان ها از مقصد پادشاهی سبا و معین و قتبان و حضرموت و حمیر از الفاو رد می شدند و به سمت نجران و از آنجا به الافلاج و سپس الیمامه و بعد نیز به طرف شرق یعنی خلیج و شمال به عراق و شام می رفتند.
«الفاو» یکی از نمادهای تعامل سازنده بین انسان و طبیعت است و نقش و نگارهای بسیاری متعلق به دوران قدیم و مقبره های غول پیکر با سازه های مشخص و همگام با نقش و نگارهای باستانی در «الفاو» وجود دارد. نمادها و آثار معماری فراوانی از منطقه کاروانسراها که در «الفاو» قرار داشته هنوز به چشم می خورد؛ از جمله محوطه باستانی با سیستم های آبیاری متنوع که کشفیات تاریخی و صخره نگاره های جذاب و دیدنی و کتیبه های باستانی فراوانی را در خود جای داده است.
نمایندگی سعودی در یونسکو تلاش گسترده ای برای ثبت این مناطق باستانی سعودی انجام داد. این اقدامات با هدایت «کمیسیون میراث ملی» و همکاری «کمیته ملی فرهنگ و علوم و آموزش» سعودی و مقامات محلی ریاض و «مرکز ملی افزایش پوشش گیاهی» و «دانشگاه ملک سعود» و «جامعه بومی» استان وادی الدواسر صورت گرفتند.

روستای «الفاو» پیشینه فرهنگی سترگ و جایگاه تاریخی دارد (واس)
کمیسیون میراث ملی سعودی تلاش های بی وقفه برای حفاظت از میراث فرهنگی پربار سعودی و معرفی آن در سطح داخلی و خارجی انجام می دهد تا روایتگر غنای تاریخ و فرهنگ این کشور به عنوان سکونتگاه تمدن های انسانی متعدد در طول تاریخ باشد.