ادیب کویتی طالب الرفاعی کتاب جدید خود را با عنوان« لون الغد؛ رؤیة المثقف العربی لمابعدکورونا/ رنگ آینده؛ نگاه روشنفکرعرب به پساکرونا» منتشر کرد. این کتاب توسط انتشارات «ذات السلاسل» کویت و در 350 صفحه قطع متوسط روانه بازار شده است.
الرفاعی در اثر جدید خود حرکت اندیشه عربی را زیرنظر میگیرد و مستند میکند، آن هم از طریق تأمل در دیدگاهها و پیشبینی هشتاد و هشت اندیشمند، نوآور و روشنفکر از نوزده کشور عربی درباره اینکه جهان پس از مصیبت بزرگ کرونا چگونه خواهد بود.
نویسنده امین معلوف در مقدمه کتاب مینویسد:« هرکسی پیشبینیها و تأملاتی را که استاد طالب الرفاعی در (رنگ آینده) گردآوری و تألیف نموده بخواند پیش چشمش تصویر جهان ما همان طور که ناگهان زیر ذرهبین مصیبت آشکار شد، روشن میشود. جهانی که دیگر به وعدهها و باورها و سران اعتمادی ندارد. جهانی که قدرتمندش بی یال و کوپال، با عظمتش نحیف و اصول ثابتش رنگ باختهاند. جهانی بیمار و سرگردان که به دنبال آغازی نو میگردد تا مسیر را تغییردهد و آنچه را که گذشته تباه ساخته بسازد و همه شمارشگرهای لعنتی را به صفر برگرداند. آیا امید همه ما این نیست که درنگ در کرونا نهایتاً سرآغاز آیندهای متفاوت باشد؟»
الرفاعی یک پرسش اساسی دربرابر شرکت کنندگان در کتابش مطرح میکند و آن اینکه« به نظر من بشریت از پیچ تاریخی برای رویارویی با (کرونا) میگذرد، و اینکه جهان پساکرونا جهانی متفاوت از قبلش خواهد بود: حاکمیت جهانی، شکل استعمار، اقتصاد، جابه جایی بشر، فکر و فرهنگ و نوآوری».
الرفاعی در چهار بخش و یک پایانبندی با فاصله میایستد تا ببیند چه برسرجهان آمده است؟ نویسنده، شاعر، ناشر و روشنفکر عرب زمان جهانی که مسیرش را ترسیم میکند تا تاریخ جدیدی برای بشریت بنگارد و شکل نوینی عرضه کند که آینده بشریت را تصویر میکند، چگونه میبیند و میخواند؟
الرفاعی پاسخهای شرکت کنندگان را به سه بخش تقسیم میکند: خوشبینها به تعداد 19 شرکت کننده، بدبینها به تعداد 24نفر و تلفیقی از خوشبینی و بدبینی 45 نفر. الرفاعی با ایستادن در کنار هر یک از این گروهها مهمترین افکار و دیدگاهها و پیشبینیهایی که در ذهن اندیشمند عرب وجود داشته تألیف میکند و میان این و نظریات و خوانشها متفکرین و سیاستمداران جهانی مانند: هنری کسینجر، نوام چامسکی، توماس فردمن، یوشکا فیشر و یوال هراری پیوند میزند. همه اینها را به مهمترین موضعگیریهایی که بر زبان سیاستمداران جهان مانند رئیس جمهوری امریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فرانسه ایمانوئل مکرون و نخست وزیر بریتانیا بوریس جانسون گفته شده ربط میدهد. تا در نهایت به سه مسئله برسد که دغدغه بزرگ و اصلی در اندیشه نوآور و متفکر عرب خلاصه کند که عبارتند از: اول اکنون فرد عرب، دوم حاکمیت جهانی و سوم فکر و فرهنگ و ابداع.
الرفاعی به مسئله رابطه متفکر و نوآور جهان عرب با ابداع و فرهنگ جهانی میپردازد و اینکه چگونه ترجمهها و بخش اعظم آنها در اوایل قرن بیستم فکر و اندیشه غرب را به منطقه عربی منتقل ساخت بی آنکه هیچ جریان عربی -دولتی یا محلی- با ترجمه آثار مهم عربی به فکر ایجاد پل به سمت غرب نیفتادند تا در برابر مؤسسه عربی پایههای لازم برای ایجاد ارتباط و اتصال به دیگری گذاشته شوند».
مشاهده میکنیم الرفاعی در پژوهش خود از عبارتهای فرهنگی و سیاسی مانند شهروند ملی- جهانی، «حالت تظاهر به دموکراسی و عمل به دیکتاتوری» استفاده میکند. ویرایش پژوهش را دکتر نزار العانی انجام داده است.
الرفاعی به عنوان نویسنده و رمان نویس مشهور است و بیش از بیست اثر تألیفی دارد که بیشتر این آثار به زبانهای دیگر ترجمه شدهاند.